onsdag 10 oktober 2018

Mord, mat och sprit – Vad kan gå fel?

Recension av Mord och martinis: kändiskockens död

Näst ut av alla ljudböcker som jag har lyssnat på är Mord och martinis: kändiskockens död som kom ut i år. Författaren är Ingrid Remvall. Hon har bland annat skrivit Fjärilarnas stad, som du kan läsa om här.

Bella driver en blogg som ingen läser. Hon vill bli känd och när hon av en slump hittar kändiskockens döda kropp bestämmer hon sig för att ta reda på vem som mördat honom. Hon tar tillfället i akt och skriver hela utredningen på sin blogg. Snart börjar besökarna rulla in en efter en på bloggen och Bella blir lyrisk. Dock har kändisskapet en baksida....mördaren börjar närma sig henne. Bella är mördaren närmare på spåret än hon själv kunnat ana.

Mord och martinis: kändiskockens död är en så kallad mysdeckare. Mordet är inte brutalt eller blodigt och det figurerar i bakgrunden av berättelsen. Det är jakten på mördaren som är det primära. Deckare är verkligen inte min genre, men jag har en viss svaghet för mysdeckargenren.

Tyvärr är jag inte superimponerad av boken. I det här fallet tror jag att det är en kombination av dålig uppläsare och en inte allt för bra grundidé. Christina Jonsson som läser boken andas högt. Jag vet att det låter löjligt eftersom alla människor andas, men om man lyssnar på andra uppläsare så hör du knappt när de tar nya andetag. När Jonsson läser fokuserar jag på hennes andning och inte på berättelsen. Det ska inte vara på det viset. Boken hade en hel del transportsträckor och dramaturgin var lite lam. En tanke som slog mig var Remvalls beskrivning av huvudkaraktären. Hon beskrivs genom längd och vikt och tydligen anses karaktären som överviktig. Hon väger 78 kilo och är runt 180 lång. Jaha, det skulle inte jag kalla rund.

Jag rekommenderar Mord och martinis: kändiskockens död till dig som vill som vill ta dig an en lättsmält historia. Ta för all del boken och inte ljudboken. Trevlig kväll!

Betyg: 2 av 5