fredag 26 oktober 2018

Vad är du för ett djur egentligen?

Recension av Natten jag dog

Fredag fredag fredag.....det betyder ”Bookface Friday”. Min nya favoritdag i veckan. Det här med att hitta ”bookface” och ”movieface” är riktigt kul och svårt. Idag tänkte jag tipsa om Peter Erik Du Rietzs bok Natten jag dog. Den nådde marknaden i år. Jag läste den när den kom, men det känns som att det är läge att tipsa om den nu när hösten är här med sina mörka kvällar. Stämningen ute förhöjer stämningen i boken.

Bookface Friday. Sugen på att läsa något spännande och mystiskt? Då kanske monsterboken Natten jag dog är något för dig.

Göteborg 1700-talet. I skuggorna vandrar de bland oss, nattens varelser. De suger vårt blod, men allra helst vill de ha våra levrar och hjärtan. Vad är det för varelser som lurar oss in i mörkret? Ingen vet och inga vet hur länge de har vandrat på jorden. Carl Cronhammer vet att han är annorlunda och att natten är hans spelplan. Som vrik gäller det att vara smart för att överleva och välja sina offer med omsorg. Ett enda snedsteg kan leda till allvarliga konsekvenser och i värsta fall en brutal död.

Jag måste säga att jag var skeptisk till den 19 timmar långa ljudboken. Tänk vad fel jag hade. Det är trevligt att bli motbevisad. Trots sin långa längd var det spännande rakt igenom och jag hade svårt att sluta lyssna. Det är lätt att hänga med i handlingen trots längden. Jag har lätt att tappa bort mig i handlingen när det är en för lång ljudbok eller när det är för tråkigt.

Natten jag dog är en mörk berättelse om ett udda väsen. Mystiken är påtaglig och läsaren sugs in i denna smutsiga och ensliga värld. Det är en monsterbok för alla som bara älskar monsterböcker eller monsterhistorier. Natten jag dog är en bok där monstret får vara monster. Monstret är sann till sin natur och inget har förskönats. Det här är ingen bok där monstret romantiseras. Gud va jag är trött på de böckerna. Äntligen får jag läsa en riktig monsterbok om en brutal varelse som med sin list tar offer efter offers liv, allt för att överleva.

Språket är välskrivet som vanligt när det gäller Peter Erik Du Rietz. Han har en förmåga att få hela boken att vara intressant och spännande. Vissa partier händer det lite mindre i, men mitt intresse är fångat och jag vill inte lägga ifrån mig boken. Berättelsen hoppar i tiden och det är en av de bidragande faktorerna till varför det är så bra.

Jag rekommenderar Natten jag dog till dig som vill läsa en välskriven monsterbok med ofantligt mycket spänning i. Jag har även läst boken Den döende flickan av Peter Erik Du Rietz om mina tankar om novellen kan du läsa här. Trevlig helg!