måndag 27 maj 2019

Är vi ensamma i universum?

Recension av Sovande jättar

När man pluggar är det tur att det finns ljudböcker att lyssna på annars vet jag inte alls hur jag skulle hinna med och läsa. Med det sagt har jag tagit mig an Sovande jättar som är den första boken i en trilogi. Den är skriven av Sylvain Neuvel och boken nådde marknaden förra året.


Unga Rose trillar ner i en ofantligt stor grop och ingen kan förklara dess gigantiska storlek. Många år senare när Rose är vuxen och utbildad fysiker kan hon inte släppa den mystiska gropen. Hon måste lösa dess gåta.

Gropen visar sig tillhöra handen av vad de tror kan vara en jätte. Var kommer jätten ifrån och vem har byggt den? Vad är dess ändamål?

Sovande jättar är en spännande thriller med inslag av sci-fi. Hela boken är som ett mysterium som jag vill hitta lösningen på. Det är en välskriven bok med en fångande berättelse. Allting är mystiskt och berättelsen skrider sakta fram. Trots det låga tempot i berättelsen känns den varken långrandig eller tråkig.


Uppläsaren Per Runhammar läser med en fin inlevelse och han har en behaglig röst att lyssna på.

Jag rekommenderar Sovande jättar till dig som vill med på ett spännande äventyr med sci-fi-genren som bas. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...