Recension av The invisible man
Det är roligt att vara igång med
bloggandet igen. Idag är det fredag och ni som har följt mig ett
tag vet att det antingen betyder ”Bookface” eller ”Movieface”.
Kvällens blogginlägg blir ett ”Moviface” av bioaktuella filmen
The invisible man. Filmen är både skriven och regisserad av Leigh
Whannell. Han har baserat manuset på H.G. Wells bok med samma namn.
Leigh Whannell må inte ha stor erfarenhet av regissörsyrket, men
han är inte ny i branschen. Han har både skådespelat samt
producerat en del skräckfilmer, vilket inte gör han främmande för genren.
Cecilia, Elisabeth Moss, lever i ett
destruktivt förhållande. Till slut lyckas hon rymma, men helvetet
är långt ifrån över. Adrians, Oliver Jackson-Cohen, förtryck
under alla år har satt sina spår och hon vågar inte gå utanför
dörren trots att hon lever på skyddad adress. När Adrian plötsligt
dör är hon äntligen fri. Det tar inte lång tid innan hjärnspökena
gör sig påminda och hon känner sig förföljd. Är hon galen eller
är det verkligen någon där som tittar på henne?
The invisible man är en skräckfilm
som kryper in under skinnet. Det klassiska monstret har tagit formen
av en galen man, vilket gör att filmen känns mer autentisk. H.G.
Wells är känd för sina sci-fi-romaner som får läsaren att både
fundera samt bli skrämd. Filmens långsamma berättande gör det
lätt för tittaren att följa med i handlingen. Det är en klassisk
berättelse om en kvinna som söker hämnd och blir en antihjälte.
Har vi sett det förut och är vi
trötta på det? Ja, vi har sett det förut, men nej vi är inte alls
trötta på det. Det här är film när den är som bäst.
Alla överdrivna effekter är borta och det är en enkelhet genom
hela filmen. En enkelhet som gör att filmen står ut i en genre som
spottar ur sig den ena filmen efter den andra. Leigh Whannell har
gjort en kvalitetsrulle som sticker ut och som visar att även
skräck/thriller-filmer kan hålla bra kvalité och stå emot kollektivets
glömska.
Hur står en film emot den kollektiva glömskan?
Jo, filmteamet skapar en film med en nervkittlande känsla som sitter i
genom hela filmen. Det är samma känsla i The invisible man som i
The woman in black. Det är en tryckande känsla som kryper in under
skinnet på tittaren och vägrar att släppa taget. Spelet mellan
ljud och bild är imponerande. I restaurangscenen när alla flyr i
panik förväntar jag mig att höra massor av skrik, men istället är
det tyst. Tystheten ger effekten av att tittaren befinner sig inuti
Cecilia och hur hon skärmar av verkligheten för att hon inte kan ta
till sig det hon ser. Scenen blir verkligare. Elisabeth Moss måste
agera med ett målande kroppsspråk och scenen blir ännu mer
skrämmande. Givetvis är musiken hög i de mest skrämmande
scenerna, men det finns ändå en baktanke med allt. Den pampiga
musiken består av mörka enkla toner som är effektfulla.
Elisabeth Moss har en förmåga att
spela en kvinna på gränsen till nervsammanbrott. Hennes erfarenhet
från The handmaid's tail kommer väl till pass för kvällens rulle.
Hennes bräcklighet känns trovärdig och hennes kämpaglöd lyser
genom ögonen. The invisible man är ett måste för dig som älskar psykologiskt jobbiga filmer. Trevlig helg!
Betyg: 4 av 5
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar