Recension av Porträtt av en kvinna i brand
Titta på film är något som ligger
mig varmt om hjärtat och jag har turen som får se på
många nya filmer. Bland annat att har jag sett Porträtt av en
kvinna i brand. Den är regisserad av Céline Sciamma och hon har
även skrivit manuset.
På en isolerad ö lever Héloïse, Adéle Haenel, med
sin mamma. Modern har ett stort problem. Héloïse vägrar att få
sitt porträtt målat. En tavla som ska skickas till hennes fästman.
Héloïse vill inte bli bortgift med en man som hon aldrig har träffat eller
känner. Modern skrider till verket och anlitar en konstnären
Marianne, Noémie Merlant, som i smyg ska måla ett porträtt av Héloïse. Ett uppdrag
som Marianne inte kan tacka nej även om hon vill. 1700-talet är en tuff
tid för kvinnliga konstnärer. Uppdraget att måla av den
tillbakadragna och mystiska Héloïse visar sig vara en svår
uppgift. Hur ska hon kunna hålla sin hemlighet för Héloïse?
Filmen klassar in sig i feministisk
filmfasta, en gren som få filmer gör. Det är intressant
att se filmer som är regisserade och skrivna av kvinnor. Berättandet
blir annorlunda. Framställningen av karaktärerna
samt bildberättandet skiljer sig en hel del. Här är fokuset på
kvinnornas vänskap och deras kärlek. Hade det varit en man bakom
skapandet hade fokuset troligtvis varit annorlunda som i Blå är den
varmaste färgen. Samma historia som kvällens film fast filmerna
kunde inte vara mer olika. Självklart utspelar de sig i olika
tidsepoker, där förutsättningarna för kvinnlig kärlek stöter på olika motstånd från samhället. Grundhistorien är den samma om det smått
”förbjudna” eller ”tabubelagda”.
Céline Sciamma levererar en fin
produkt och det märks att hon är van att berätta liknande
historier. Porträtt av en kvinna i brand berör sin tittare. Filmen är ett
enda långt minne. Konstnären Marianne berättar om kvinnan på
porträttet och en kärlekshistoria tar vid. En kärlekshistoria som
är vacker på sitt vis och förbjuden.
Filmen är allt annat än en vacker
saga. Det är en film som speglar sin samtid, med förbjuda känslor
och olycklig kärlek. På pappret kan det låta banalt och lite
fluffigt, men det är det inte. Filmen har en svärta och tyngd som
gör den allt annat än lättsam. Det är en dramafilm med ett
realistiskt bildberättande. Céline Sciamma berättar sin historia
med ett typiskt franskt bildberättande. Vackra naturbilder blandas
med realism och en kamera som är som flugan på väggen. Adéle Haenel och Noémie Merlant ger fina rollprestationer. De visar på stor trovärdighet och en ärlighet som bränner genom duken. De har ett fint samspel och visar på en rutin som indikerar att de är ett "filmpar".
Det är en dramafilm för dig som vill
se en romantisk berättelse måla upp sig framför dig. En
feelgood-film med svärta och kärlek. Trevlig kväll!
Betyg: 4 av 5
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar