fredag 16 oktober 2020

Förändringar är möjliga

Recension av Medusas skratt

Ännu en vecka är till ända. Den här veckan har gått fruktansvärt fort och den har bara flugit förbi. Jag tyckte nyss det var tisdag, men det är fredag och det betyder ”Bookface. Jag har läst den feministiska essän Medusas skratt av Héléne Cixous. Första utgåvan kom 1975 och jag har läst 2015 års upplaga. Det är första gången som essän ges ut i svensk översättning.

Bookface. En essä för dig som gillar
att läsa böcker som är politiska.
Héléne Cixous uppmanar kvinnor att ta kontroll över sina kroppar och ta plats i samhället. Hon vill att kvinnorna ska slita sig fria från patriarkatets klor. Språket är en blandning av akademiskt och poetiskt, vilket utmanar läsarens uppmärksamhet.

Det är en tunn bok med sina 31 sidor och man kan tro att detta är något som kan hastas igenom, men icke. Texten är en tankeställare och det är svårt att skumma igenom den. Essän ställer krav på sin läsare och kräver tid för eftertanke. Det är en text som sätter sina spår och får mig att fundera. 

I Medusas skratt står det att kvinnorna ska ges mer plats i texten. Det har hänt en del sedan 1975 när texten skrevs och givetvis finns det en del kvar att göra. Det är ändå kul att se att tiden har medfört en positiv förändring och att vi fortsätter att gå mot ett jämlikare samhälle på alla plan.

Medusas skratt är en essä för dig som vill läsa en feministisk text som blivit en klassiker. Det är en essä för dig som är beredd på att ta dig an en utmanade text. Trevlig helg!

Betyg: 3 av 5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...