onsdag 21 oktober 2020

När dunklet infinner sig - Är räddningen inom räckhåll?

Recension av Röd skymning

När recensionsexemplaren rullar in får hyllvärmareutmaningen kliva åt sidan. Jag har läst Emmelie Pettersén Ugglas Röd skymning som är den andra delen i serien Första hösten. Vill du läsa mina tankar om den första delen, Blå gryning, kan du göra det här.

Boktips. En rafflande dystopi för dig som älskar
undergångsböcker med ett virus som den osynliga
fienden.
På träden växer onaturligt röda löv. Alla smittade dör. Deras jaktinstinkter är försvunna och landskapet vilar i en mörk slöja. Dammet från blommorna är borta, vilket medfört att det är en konstant skymning. Sverige pustar ut. Är räddningen här i och med att alla monstren dör eller är det bara lugnet före stormen? Myndigheterna gör allt för att sätta in alla resurser, men är det nog?

E.P Uggla vilken stjärna du är på att skriva. Mitt läsflow infinner sig från första sidan och jag kan inte lägga ifrån mig boken. Med din fantasi, dina ord och din fantastiska känsla för dramaturgi trollbinder du mig. Jag sugs in i boken och blir ett med den. En inre film börjas spelas upp och jag ser karaktärerna framför mig. Jag tar del av deras frustration, förvirring, osäkerhet och skräck. Jag går in i deras känsloliv och blir ett med dem.

Med ett rafflande tempo kastar E.P. Uggla in sin läsare i ett dystopiskt Sverige där en oförklarlig sjukdom har tagit sitt fäste. Mänskligheten hotas av utrotning, paniken är total och i skogarna härjar monstren. De detaljerade beskrivningarna av monstren är makalöst snygga. Jag ser de framför mig och vissa är så pass monstruösa att jag äcklas. Jag rekommenderar inte att du äter samtidigt som du läser boken om du är kräsmagad vill säga.

Röd gryning är passande för den tid vi lever i, med en rådande pandemi som förbryllar. Boken väcker tankar om vår samtid och hur vi använder oss utav naturresurser, mediciner etcetera. Röd skymning är en bok för dig som läst den första delen. Du som inte läst den första delen måste ge dig i kast med denna fantastiska serie. Du kommer inte att ångra dig.

Spänningen kryper in under skinnet och jag har svårt att sitta still. Det här är skräckel och dystopi när den är som bäst. En måste-bok för dig som älskar dystopier och böcker med inslag av skräck. Koka en kopp te, sätt dig i soffan med en filt och njut av ett läsäventyr av den finaste kalibern. Trevlig kväll!