fredag 19 mars 2021

Hur långt kan du gå för vänskapen?

Recension av Atomer

Eftersom det är fredag måste jag blogga om en bok eller en film som har en passande framsida. För det är ju faktiskt "Bookface Friday"! Kvällens blogginlägg handlar om boken Atomer som är skriven av Sofia Nordin. Boken kom redan 2015. Sofia Nordin är en av mina favoritförfattare och därmed var mina förväntningar skyhöga på boken. Tidigare har jag läst hennes otroligt spännande dystopi-serie som riktar sig till barn. Vill du läsa mina tankar om de böckerna kan du klicka på respektive titel, En sekund i taget, Spring så fort du kan, Som om jag vore fantastisk och Om du såg mig nu

Bookface. Ett annorlunda och destruktivt
relationsdrama tar vid i Atomer av Sofia Nordin.
Alma och Cedrik är oskiljbara. Cilla gör entré och duon omvandlas till en trio. Alma har svårt att acceptera denna rockad av hennes sfär. Många år senare har Alma förlorat Cedrik till en jordenruntresa. Hon har utbildat sig och förstår sig på atomer samt alla de små beståndsdelars förhållande till varandra. Däremot förstår hon sig inte på män, hon förundras över hur de fungerar och hon kan inte få grepp om deras natur. Tatueringen på armen påminner Alma om svunna tider som hon så innerligt längtar efter. Efter en blöt krogrunda vaknar Cedrik upp i en garderob. Han minns inte hur han kom dit och kvinnan som håller honom inlåst verkar långt ifrån psykiskt stabil. Hur ska han tar sig ur sin bisarra situation?

Atomer är en välskriven historia och det märks tydligt att Sofia Nordin är en etablerad författare. Hon är duktigt på att gestalta olika karaktärer och dramaturgiskt bygga upp en historia. Boken växlar tidsperspektiv mellan barndom och nutid. På det viset målas Almas och Cedriks relation upp. Läsaren får ta del av hur den kantats av olika incidenter som satt djupa spår i Alma. Det är berättandet av Almas barndomsjag som blir svaret på varför hon är som hon är.

Tyvärr håller inte historien. Den känns inte trovärdig. Dessutom har jag svårt att relatera till karaktären eller ens gilla Alma. Eftersom att hon inte har någon form av funktionsnedsättning är det svårt att acceptera hennes sinnessjuka beteende. Det som är intressant med boken är att det är en kvinna som är sjukligt svartsjuk istället för en man. En annan intresseväckande aspekt med boken är att den bryter mot normen. Språket flyter på. Det är lätt att följa med i handlingen med dess växlande i tiden trots att jag lyssnade på boken. Uppläsaren Malin Molin läser fint och med inlevelse.

Jag rekommenderar Atomer till dig som vill läsa en annorlunda relationsroman med svek och svartsjuka som centrala teman. En destruktivrelationsroman för dig som inte kan få nog av dem. Trevlig helg!