onsdag 21 november 2018

Gänget är tillbaka med ett nytt hungrigt äventyr

Recension av Tuffa gänget – En zombiekattattack

Tuffa gänget är tillbaka och givetvis var jag tvungen att läsa boken. Aaron Blabey är författaren och illustratören till denna humoristiska och smått hysteriska bok. Den är den fjärde i serien. Tidigare har han gett ut Tuffa gänget –En god gärning, Tuffa gänget – En ruggig historia och Tuffagänget – En gnagares hämnd. Om du vill läsa mina tankar om de tidigare böckerna klicka på respektive titel.

Tuffa gänget befinner sig i en minst sagt knivig situation. Ett gäng hungriga zombiekatter gör vad som helst för att få sig en smakbit. De mordiska katterna har omringat gänget och flyktvägen är ett minne blott. Optimistiska Vargen vägrar att ge upp och räddningen kommer från ovan. Agent Räven kommer till undsättning och nu ger de sig ut på jakt efter skurken och zombiekatternas skapare. Ska den maktgalne Doktor Marmelad segra?

Tuffa gänget – En zombiekattattack tar vid där Tuffa gänget – En gnagares hämnd slutar. Det här är en serie som måste läsas i ordning. Språket är lättläst och skrikigt. Det påminner om när personer är hysteriska eller panikslagna. Språket är dessutom komiskt och vardagligt. Det är dess enkelhet och den spännande berättelsen om ett gäng skurkar som vill ändra sitt rykte som lockar till läsning.

Aaron Blabey är trogen sitt format i utformningen av boken. Den ser ut som en serie och den är skriven på samma vis. Bilderna talar tydligt om vad det är som sker och texten bidrar till att driva handlingen framåt. Trots att boken riktar sig till de yngre läsarna är detta en bok som alla kan njuta av. Den är ironiskt, morbid och den kommer att få dig att skratta. Vid flertalet tillfällen satt jag och gapskrattade.

Jag rekommenderar Tuffa gänget - En zombiekattattack till dig som vill skratta. Det är en underhållande berättelse som passar både stora och små läsare. Trevlig kväll!