torsdag 22 november 2018

När du tror att allt gått åt helvete kommer nästa problem

Recension av C'est la vie

Ikväll är det dags för ett galet och ganska snurrigt filmtips. Jag har sett filmen C'est la vie från 2017. Regissörer och manusförfattare är Olivier Nakache och Éric Toledano. Detta radarpar är bland annat kända för filmerna En oväntad vänskap, Samba och Tellement proches.

Bröllopsplaneraren Max gör allt för att uppfylla bruden och brudgummens alla önskningar. Max vill ge de deras drömmars bröllop. Vissa önskningar är lite konstigare än andra. Max som bara vill få allt överstökat och kamma hem stålarna försöker att göra så att allt går som smidigt som möjligt. Dagen är äntligen här och det ena efter det andra går på tok. Maten försvinner, fotografen raggar istället för att göra sitt jobb och brudgummen håller på att flyga bort mitt i allt kaos. Är det något som går rätt?

C'est la vie är en av de mest katastrofala filmer jag någonsin sett. Det är ingenting som går som det ska. Antingen försvinner maten eller så inträffar något annat problem. Det är otroligt synd om huvudkaraktären och samtidigt är det sjukt roligt. Den bisarra humorn finns där och underhåller sin tittare. Det är tragikomiskt rakt igenom.

Hantverket är fint och manuset är genomarbetat. Trots att det inte är en enda lugn stund i filmen upplevs den inte som hysterisk. Den ironiska humorn slår hårt och det är situationerna som är roliga. Det är få punsch lines, vilket gör att Olivier Nakache och Éric Toledano skriver inte sin tittare på näsan.

Jag rekommenderar C'est la vie till dig som vill se en snurrig och lite sur komedi. Det är en komedi som kommer få dig att skratta och fundera. Samma atmosfär och värme som finns i filmen En oväntad vänskap återfinns i kvällens filmtips. Den har något för alla. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...