fredag 23 november 2018

Hör du rösterna ropa Vattnet drar vattnet drar?

Recension av Vattnet drar

”Bookface Friday” är här och jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Det är helt klart min favoritdag i veckan. Till idag har jag läst en ruggig och magisk berättelse, nämligen Vattnet drar av Madeleine Bäck.

En kvinna hittas mördad och polisen har inga säkra spår. De misstänker pojkvännen eller kan mordet ha ett samband med den illegala sprithandeln i staden? Gunhild vet bättre. Gamla krafter har vaknat till liv. Gunhild har varit med om det förut och kalla kårar löper efter hennes rygg. Hon ser spåren av gammal magi och hon vet inte vem det är som har väkt de uråldriga krafterna till liv. Hon måste stoppa dem. Vem är det som har kraften?

Vattnet drar är den första boken i en trilogi. Madeleine Bäck kallar sina böcker för bruksskräck och jag håller med henne. Boken är en typisk cross over-bok, vilket betyder att den passar både unga vuxna och vuxna. Madeleine Bäck skriver på ett sätt som fångar sin läsare. Det är mystiskt, spännande och lockande. Jag fascineras av berättelsen och dess struktur. Det är ett långsamt berättande utan att bli tråkigt. Det sker flera mystiska händelser på vägen som håller intresset uppe. I Vattnet drar finns något för de flesta: en mordhistoria, mystik, intriger och maktlystna galningar.

Jag lyssnade på boken och Sanna Krepper är uppläsaren. Hon gör det med en mystisk stämma. Det är som att hon är en del av boken. Hon fångar sin lyssnare med sin röst och läser med en inlevelse som gör att jag inte kan sluta lyssna. Det är viktigt vem det är som läser en bok. Trots att en bok är superbra kan den bli dålig för att uppläsaren inte gör ett bra jobb. Så är inte fallet med Vattnet drar som tur är.

Jag rekommenderar Vattnet drar till dig som älskar skräck eller böcker om mystiska väsen. Det här är verkligen en bok för dig. Nu ska jag lyssna på nästa del. Det här är så spännande att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Trevlig helg!