tisdag 29 januari 2019

Det är aldrig försent för nya utmaningar

Recension av Britt-Marie var här

I helgen blev det bio som vanligt och den här gången blev det Britt-Marie var här. Tuva Novotny står för regin och Anders Frithiof August har skrivit manuset. Filmen bygger på Fredrik Backmans bok med samma namn.

Britt-Marie, Pernilla August, lever i ett ekorrhjul. Hon känner sig trygg i sin tillvaro, men när olyckan är framme förändras allt. Kent, Peter Haber, drabbas av en hjärtinfarkt och på sjukhuset träffar hon Peters älskarinna. Britt-Marie lämnar hemmets trygga vrå för ett liv i friheten. Friheten är något stort och osäkra Britt-Marie hittar inte riktigt sin plats. Hon tar ett jobb som fritidsledare i byn Borg som ingen verkar veta existerar. Inte nog med att hela fritidsgården ser ut som ett bombnedslag måste hon dessutom lära sig reglerna i fotboll. Ska Britt-Marie hitta kärleken igen och framför allt hur långt vågar hon gå?

Kritikerna är lite väl hårda i sin bedömning av Britt-Marie var här. Det är en feelgoodfilm med en del svärta, men filmen har en stor fördel och det är att den är inte överdriven. Den är verklighetstrogen om hur en ganska osäker kvinna i 60-års åldern skulle bete sig om hon kastades sig ut från hemmets trygga vrå. Jag tror inte att någon som har levt ett skyddat liv i hela sitt vuxna liv kan bli en person med massor av jävlar anamma och rebellisk mot allt och alla. Det verkar lite osannolikt.

Det är en film fylld av vardagliga problem med en lite knorr på. Humorn finns i situationerna och inte i replikerna. Hantverksmässigt är Britt-Marie var här klart godkänd. Det finns några filmmissar här och var, men de passerar förbi rätt snabbt och har ingen större inverkningar på filmen. Filmen går i ganska lugnt tempo och det gör även berättelsen. Det är de små incidenterna som driver filmens handling framåt. Pernilla August gör rollen som Britt-Marie väldigt bra. Hon gestaltar en kvinna med många frågor och rädslor. Dessa rädslor ger henne samtidigt mod att våga sig på nya saker.

Jag rekommenderar Britt-Marie var här till dig som vill se en mysig feelgoodfilm med många vardagliga problem. Det är en film om en kvinna som försöker att hitta modet och inser att det är aldrig försent för att börja om. Trevlig kväll!