måndag 28 januari 2019

Hur mycket kan gå på tok under ett sommarlov?

Recension av Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

Jag var och lyssnade på Emmy Abrahamsons författarbesök på Nora bibliotek. Det var ett mysigt författarbesök och hon förklarade varför hon valt att skriva med humor. Jag inspirerades till att läsa en annan bok av henne. Det är ungdomsboken Min pappa är snäll och min mamma är utlänning som kom 2011. Emmy Abrahamson är säkert mest känd för sin bok Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske. Den handlar om hur hon träffade sin man. Vill du läsa mina tankar om Hur man gör succépå dårhus klicka på titeln.

Boktips. Emmy Abrahamsons bok kommer att få dig att skratta högt både en och två gånger.

Alicja vill ha ett lugnt sommarlov, men det är en önskedröm i hennes familj. Hennes lite lätt galna mamma har bjudit in sin syster och hennes dotter för att stanna över sommaren. Alicja och mamman åker till Polen och hämtar dem. Fastern har helt andra planer. Hon ska stanna i Sverige för all framtid. Hon ska bara hitta en man. Hur svårt kan det vara? Hon läser annonser i tidningen som män satt in och som letar efter städhjälp. Hur lång tid kan det ta att få napp? Sommaren kantas även av ett annat problem. Alicjas mamma ska renovera huset och har hämtat snickare från Polen som hon betalar svart. Det kommer inte att medföra några problem eller? Alicja vill bara sjunka genom jorden och till råga på allt vill hennes faster att hon ska smörja in sitt ansikte med urin så att hon blir av med sin acne. Vad mer kan gå på tok?

Emmy Abrahamson berättade att hon skriver om saker som hon kan eller känner igen. Min pappa är snäll och min mamma är utlänning handlar till viss del om hennes mamma. Boken är fylld av konstiga husmorstips och incidenter som får en att lyfta på ögonbrynen. Det är roligt och det är nära till gapskratt nästan hela tiden. Jag började nästan fnissa med en gång när jag läste boken. Det är underbart med sådana böcker. Fler humoristiska böcker tack!

Emmy Abrahamson är otroligt rolig och underhållande. Hon fyller en kvot med sina roliga böcker. Idag fylls hyllmeter efter hyllmeter med deckare och thrillers så att man blir mättad. Därför är det skönt att läsa en bok som kan få en att skratta. Emmy Abrahamson skriver om allvarliga ämnen fast hon tacklar ämnena med hjälp av sin humor. I Min pappa är snäll och min mamma är utlänning skriver hon om kulturkrockar. Hon visar hur du med hjälp av humor kan skratta åt varandras olikheter och mötas på mitten.

Hon skriver med ett fängslande språk. Det är enkelt med tvister och laddade ord som gör att situationerna blir extremt roliga. Sidorna bara flyger fram och jag vill bara läsa mer och mer. Hon vet verkligen hur hon ska skriva för att fånga sin läsare och bjuda dem på skratt.

Jag rekommenderar Min pappa är snäll och min mamma är utlänning till dig som vill läsa en bok som är en hyllning till Emmy Abrahamsons mamma. Det är en humoristisk bok med hjärtat på rätta stället. Trevlig kväll!