torsdag 17 januari 2019

För balans måste det finnas en motpol

Recension av Unbreakable

Snart är det premiär för den tredje och avslutande delen i Eastrail 177-trilogin Glass. Jag har sett om den andra filmen Split som du kan läsa om här. Ikväll ska jag skriva om den första delen Unbreakable som kom 2000. Den lik de andra filmerna är skriven och regisserad av M. Night Shyamalan.

David Dunn och Mr Glass är varandras motpoler. David har aldrig varit sjuk eller brutit ett ben. Mr Glass är rädd för att gå i trappor. Om han trillar vet han att han kommer att bryta ett eller flera ben. David är med om en tåglycka och han är den enda överlevaren. Mr Glass fascineras av Davids historia och blir övertygad om att han är en superhjälte. David är inte lika övertygad och försöker att fly undan den mystiska och sinnessjuka Mr Glass som gör allt för att ta sig in i Dunns liv.

M. Night Shyamalan har skapat en ganska mörk superhjälteberättelse. Dessutom är det en ”vanlig man” som är hjälten. Filmen kom för snart 20 år sedan och den håller verkligen bra kvalité. Jag såg om filmen och den var lika bra den här gången. Bildmaterialet är mörkt och stämningen påminner om de nyare Batman-filmerna. Det är mörkt, spännande och ganska mystiskt. Unbreakable är en film där spänningen och mystiken byggs upp sakta för att explodera mot slutet.

M. Night Shyamalan har regisserat ett mindre mästerverk. Hantverket är imponerande och berättelsen lika så. Den fångar sin tittare och tar med den till en mörk vardag med vanliga och lite mindre vanliga människor. Här finns ingen galen superskurk som hotar människornas vardag. Det finns inte heller ett yttre hot som hotar mänsklighetens fortsatta existens. Det är två av faktorerna som gör filmen trovärdig och lätt att ta till sig.

Bruce Willis och Samuel L. Jackson är lysande i sina roller. De har ett fint samspel med varandra. Samuel L. Jackson är riktigt bra. Han tar sig an Mr Glass och gör honom både mystisk, skrämmande och lite tragisk på en och samma gång. Bruce Willis är vi vana att se som tuffa och övermänskliga John McClane. David Dunn är motsatsen till McClane. Dunn är en osäker karaktär som sakta, men säkert börjar tro på sig själv. Dessutom känner han sig mogen att ta sig an sina äktenskapliga problem. Unbreakble är en karaktärsdriven film och handlingen är sekundär. Det är ett stildrag som M. Night Shyamalan behållit i Split. Jag hoppas att Glass är precis likadan.

Jag rekommenderar Unbreakable till dig som vill se en annorlunda superhjälteberättelse. Trevlig kväll!