måndag 4 mars 2019

Hur mycket kärlek krävs för att starta en familj?

Recension av Instant family

I helgen blev det som vanligt bio och den här gången blev det feelgood-rullen Instant family med Mark Wahlberg i huvudrollen. Filmen är regisserad av Sean Anders. Han är känd för filmer som Daddy's home 1 och 2 samt Horrible bosses 2. John Morris och Sean Anders har skrivit manuset till kvällens rulle.

Ellie, Rose Byrne, och Pete, Mark Wahlberg, älskar att renovera nedgångna hus. Deras passion i livet är att fixa allt som behöver fixas till. När deras hus gått från råttbo till mysigt hem kliar det i fingrarna och de vill ta sig an nästa projekt. Vad kan vara bättre än att bli fosterföräldrar? Båda ser på fosterbarn som renoveringsprojekt och de är klara för utmaningen, men de vet inte vad de ger sig in på.

Lizzy, Juan och Lita är allt annat än lätta små ”projekt” som Ellie och Pete kan fixa till. Barnen utmanar gränserna gång på gång för att se hur lång tid det tar att knäcka sina nya föräldrar. I bakgrunden kommer barnens mamma smygande. Hon vill ha tillbaka sina små monster, men är Ellie och Pete beredda att släppa barnen som blivit en del av deras familj?

Instant family är en feelgood-rulle utan tvekan. Det är en mysig komedi med en del svärta. Sean Anders och John Morris har vinklat problematiseringen kring fosterhem på ett annat sätt än vad vi är vana att se. Det är ingen vanlig tragisk dramafilm om hur tufft och svårt det är att försöka bli fosterförälder. Det är inte heller en film som visar trasiga barn som balanserar mellan liv och död.

Filmen innehåller inte alls lika många skämt som jag trodde. Dessutom är det inte alls lika många incidenter som jag hade förväntat mig. Det betyder inte att de inte finns där för det gör de. Manusförfattarna har lagt fokuset på två personers resa från att vara barnlösa till att bli fosterföräldrar och de konsekvenser som det innebär. De visar en realistisk film med fördomar från både familj och vänner. Hur de själva hela tiden ifrågasätter om de har tagit rätt beslut. Det är ett annorlunda koncept och det fungerar. Barnens tragiska barndom finns med i bakgrunden och de är givetvis skadade av den, men den är inte i fokus. Fokuset är på här och nu och hur barnen och föräldrarna ska anpassa sig till varandra och bli en familj.

Mark Wahlberg är rolig och komedi är hans starka genre. Han levererar skämten bra och har ett kroppsspråk som passar. Han lyckas förmedla sin frustration på ett trovärdigt sätt. Rose Byrne är makalöst kul. Hon visar en kvinna med extrem beslutsångest, men som på något vis ändå tar de stora besluten och är den ansvarige. Filmen visar upp två ganska klara stereotyper till föräldrar. De skämmer bort barnen allt vad de kan för att köpa deras kärlek något som slår bakut. Dessutom blir pappan den snälla polisen som alla älskar och mamma den onda som alla trotsar. Det är klara könsroller och det är det klassiska dramat hur en familj fungerar.

Hantverket är klart godkänt. Det är ingen film som skriver in sig i historieböckerna på något vis, men den underhåller sin tittare på ett fint sätt. Filmens budskap är lycka och det lyckas manusförfattarna förmedla till sin publik. Filmen är även en hyllning till olika fosterföräldrar. I eftertexterna kommer det bilder på fosterföräldrar och deras barn. Det är fint. Det förstärker filmens känsla samt budskap.

Jag rekommenderar Instant family till dig som vill se en varm film som bjuder både på skratt, tankeställare och sorg. Trevlig kväll!