fredag 1 mars 2019

Allt för uppdraget - oavsett priset

Recension av Close

Fredag! Och du vet vad det betyder? Ja, visst ”Movieface friday”! Ikväll ska jag tipsa om filmen Close som finns på Netflix. Filmen kom i år och den är regisserad av Vicky Jewson. Close är hennes tredje film. På sitt cv har hon titlarna Born of war och Lady Godiva. Tillsammans med Rupert Whitaker har de skrivit manuset till kvällens filmtips.

Sam, Noomi Rapace, är trasig på mer än ett sätt. Efter ett jobb i hetluften som beskyddare till ett par journalister påminner ärren henne dagligen. Sam bedövar sin smärta med alkohol och hård träning. Livet som livvakt är allt annat än glamouröst och ofarligt. När hon tar ett lätt jobb som går ut på att skydda den rika och bortskämda Zoe, Sophie Nélisse, spårar hela situationen ur. Från ingenstans kommer angriparna för att kidnappa Zoe. Sam gör allt för att skydda henne. När de försöker att hitta den ytterst ansvarige visar korruptionen sitt fula ansikte. Vem kan de lita på egentligen i ett land där alla verkar ha ett pris?

Close är som en blandning av Domino och Taken, vill du läsa mina tankar om Domino klicka här. Close är baserad på livvakten Jacquie Davis liv och på en verklig händelse som hon utsattes för. Hon är världens främsta kvinnliga livvakt. Det är kul att se Noomi Rapace återigen i en tuff roll. Hon har visat att hon är den enda som kan spela Lisbeth Salander. Nu tar hon sig an den tuffa Sam, en krävande roll, en roll som vanligt vis brukar tilldelas en man. Det är det som ger filmen ett extra plus. Noomi Rapace tar sig an rollen bra. Hon är trovärdig och tuff. Hon gör många av stuntsen själv.

Manuset i sig är förutsägbart och lite enformig. Jag tittar på filmen och tänker nu smäller det snart och då smäller det. Filmen saknar det lila extra, vilket är synd med tanke på dess kvalité. Ett extra plus till Vicky Jewson är att hon tagit del av Jacquie Davis råd. Vicky Jewson har filmat på ett sådant vis att Noomi Rapace ärr syns och hon får slåss mycket. Det gör filmen mer verklighetstrogen. I vanliga fall brukar ärren inte finnas i nästa scen, men här hänger de med hela filmen.

Close i sig bidrar inte med något nytt till filmvärlden. Vi har sett det här förut i flera olika filmer ända skillnaden är att det är en kvinna i huvudrollen. Det är bra att dessa kvinnor som är osynliga för gemene man får komma fram i ljuset och visa sina erfarenheter. Det är därför jag gillar Domino och Close lite mer än alla andra även om filmerna inte medför något nytt i sig.

Jag rekommenderar Close till dig som vill se en spännande kidnappningshistoria med mycket action. Detta är en film för dig som vill se hur JK Rowlings livvakt tar sig an skurkar. Trevlig kväll!