onsdag 13 mars 2019

Politik, prickskyttar och dödshot – vem går levande ur striden?


Recension av Hatarna


Så här på ”vintern” fast det mer ser ut som höst/vår i skrivande stund gör vädret att det är läge att ta sig an en spännande bok. Jag har läst Hatarna som kom förra året. Den är skriven av Ulf Bergström, som jag vill tacka för recensionsexemplaret. Hatarna är hans debutroman.

Kungafamiljen lever under ett större hot än vad de vet. En hemlig organisation planerar att likvidera kungafamiljen och göra Sverige fritt från monarkin en gång för alla. De vill hämnas alla sina bröder som dött i konungens namn i Afghanistan. För att genomföra planen anlitar de en omtalad prickskytt utan hämningar. Även kungafamiljens mörka skandaler om korruption stiger till ytan. Ska prickskytten klara av att genomföra dådet?

Hatarna är en politisk thriller och det är den första boken i serien. Det är en helt ok debut. Språket flyter på och det finns inga långa miljöbeskrivningar eller utbroderingar. Det är ett plus.

Hatarna är verkligen inte min typ av bok. Jag har svårt för böcker där det är långa transportsträckor tills det händer något. Det är mycket dialog och det är inget fel med det, men den måste tillföra något. Trots det ruggiga vädret tillförde det inte något till stämningen i boken.

Jag rekommenderar Hatarna till dig som gillar att läsa böcker med långsam handling och som gillar att läsa politiska thrillers. Trevlig kväll!

Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...