tisdag 12 mars 2019

Captain Marvel kickar ass och ingen skurk går säker i universum

Recension av Captain Marvel

I helgen blev det som vanligt bio och självklart blev det den senaste superhjältefilmen Captain Marvel. Filmen är regisserad av Anna Boden och Ryan Fleck. De har regisserat filmer som Half Nelson, Sugar och dokumentären Young rebels.

Kree-krigaren Vers, Brie Larson, kämpar mot Skrulls, hamnskiftare och universums terrorister. Uppdraget går fel och hon landar på planeten C-53 alias Jorden. En plats som känns bekant. Vers är övertygad om att Talos, Skrulls ledaren, har mixtrat med hennes hjärna, men hon är inte helt säker. Vers gör allt för att hitta doktorn Wendy Lawson vars uppfinning alla vill åt. Ett vapen som stoppar kriget för gott. Hon är inte ensam i jakten på vapnet. Fienderna kommer närmare och hon bildar motvilligt en allians med S.H.I.E.L.D.-agenten Nick Fury. Kan de tillsammans hitta vapnet och rädda C-53 undan sitt fruktansvärda öde och kan hon samtidigt få svaren på vem hon är?

Det är mer eller mindre full fart från första bildruta och det är så makalöst fantastiskt att jag nästan flyger av stolen. Det här är en riktig superhjältefilm när den är som bäst. Anna Boden och Ryan Fleck har skapat en superhjältefilm med rätta känslan, snyggt hantverk och en bra historia. Specialeffekterna är imponerande och filmen gör sig bra på stor duk. Slagsmålsscenerna är överdådiga och snabba. När Vers skjuter sönder motorn och den exploderar går allt i slow motion, effekterna och filmningen är vass. Varje bildruta är välgenomtänkt och vi följer tryckvågens framfart. Det blir som en berättelse i sig samtidigt som den fungerar som en flashback. Mycket snyggt.

Filmen har en del komiska inslag, men större delen av filmen är allvarlig till skillnad mot Guardians ofthe galaxy och Thor-filmerna där krutet ligger mer på humorn. Det gör att Captain Marvel och Wonder woman ligger lite närmare varandra i handling och hantverk. Båda filmerna är unika i och med att det är två hel filmer om kvinnliga hjältinnor. Lite cred till Warner Bros som gav ut DC:s hjältinna för två år sedan. Captain Marvel och Wonder women har mycket allvar i sina filmer och det är kämpaglöd ut i fingerspetsarna. Dessutom har de lite coolare krafter än männen.

Hur kommer det sig att Vers/Captain Marvel är en av de mest ultimata superhjältarna? Hon vägrar att ge sig och rester sig upp varje gång hon stöter på motstånd. Hon är från början en människa som utsätts för en ofantlig kraft som hon på något mystiskt vis lyckas absorbera. Hon visar att den ”lilla varelsen” kan slåss mot halvgudar och mer utvecklade utomjordingar. Det är även en film med ett feministiskt budskap och det är helt klart på tiden att Marvel gör en hel film om en kvinnlig superhjälte. Dessutom är det en film om en kvinnans väg att hitta sig själv. Hon vill hitta sitt arv så att hon kan förstå var hon kommer ifrån och vem hon är. Något som en man har berövat henne på.

Ett ytterligare ett plus med filmen är att Captain Marvel är inget objekt. Det finns ingen romans mellan henne och en man. Hon går dessutom inte efter någon man in i striden utan hon leder den. Hon har en helkroppsdräkt vilket gör att hon inte är ett lättklätt objekt som är till för betraktaren. Filmen klarar Bechdeltestet med bravur. Ytterligare ett plus är att Vers tittar in i kameran vid flertalet tillfällen och hennes blick bränner genom duken. Detta är något som är vanligare med manliga karaktärer och hon bryter med andra ord normen.

Sist men inte minst måste jag nämna samspelet mellan Brie Lawson och Lashana Lynch. Den har en kemi som slår genom duken. De är samspelta och utstrålar en sann vänskap. Båda kvinnorna bär upp sina roller och gör dem till sina egna. De är trovärdiga och proffsiga. Kul att de båda visar var skåpet ska stå.

Jag rekommenderar Captain Marvel till dig som vill se ett superhjälteäventyr av bästa kaliber. Trevlig kväll!