onsdag 3 april 2019

Bantning kan leda till ny vänskap

Recension av Lyckostarnas klubb

Tänk va skönt det är att lyssna på böcker. Jag hinner göra andra saker under tiden som att till exempel ta en långpromenad. Idag tänkte jag tipsa om feelgoodromanen Lyckostarnas klubb av Elisabeth Andersson. Boken kom redan 2016.

Kvinnorna Lotta, Jenny och Bibi kämpar på olika sätt med sina vikter. De ansluter sig till en sida som ska hjälpa dem att nå sina målvikter. De får kontakt genom sidan och inser snart att de har en gemensam deras förkärlek till ostbågar. Efter lite chattande bestämmer sig kvinnorna för att träffas på riktigt och Lyckostarnas klubb är född. Vänskapsbanden växer sig allt starkare och det är inte bara vikten som förändras i deras liv utan även större beslut tas.

Lyckostarnas klubb är en lättsam historia och det är viktigt med sådana. Jag tycker att det är skönt att varva sitt konsumerande av böcker med både svåra och lättsamma berättelser. Jag blir lite trött på folk som ser ner på feelgood och lättsamma berättelser. Varför är det fel att bli glad av något? Varför är feelgood lägre stående än ”finkulturella och svåra böcker”? Det är i och för sig ett helt annat blogginlägg. Låt alla få läsa det som de vill läsa. Huvudsaken är att du njuter av det du läser på något vis.

Om jag bortser ifrån att boken handlar om bantning så är det en fin grundhistoria om vänskap och personlig utveckling. Att våga göra stora förändringar i sitt liv om du känner att du har ett nätverk att falla tillbaka på om allt skulle gå åt pipsvängen. Boken har även en fin syn på att man även i vuxen ålder kan få nya vänner.

Språket och dramaturgin fungerar bra i boken. Vissa saker förstod jag hur de skulle sluta, men det gör ingenting. Ibland vill jag bara bli underhållen. Viktoria Flodström läser boken med en fin inlevelse. Det är en bok som passar många. Alla oavsett ålder. Huvudsaken är att du gillar feelgood och du lär inte bli besviken. Den är skriven med ett språk som tilltalar många.

Det är en hög igenkänningsfaktor i boken. Själv älskar jag ostbågar och vet hur svårt det är att sluta äta bågarna. Alla har väl någon gång ställt sig på vågen och funderat om det inte är läge att gå ner något kilo. Räck upp en hand du som inte har gjort det. I så fall är jag lite avvis på dig.

Jag rekommenderar Lyckostarnas klubb till dig som älskar feelgood eller vänskapsberättelser. Trevlig kväll!