tisdag 2 april 2019

Att känna sig fångad i sitt eget hem

Recension av Sassy pants

Idag tänkte jag tipsa om den udda komedin Sassy pants som kom 2012. Coley Sohn står för regin. Det här är hennes långfilmsregidebut. Hon har även skrivit manuset.

Bethany drömmer om ett vanligt liv med pojkvän, vänner och collage. Hon bor hemma hos sin överbeskyddande mamma. Bethany pluggar hemifrån och ser fram emot att flyga ur boet och plugga på collage. När svaren från hennes ansökningar börjar rulla in släpper mamman bomben. Bethany ska bo kvar hemma och plugga på distans. Paniken växer och Bethany ser hur hon för alltid kommer att bli kvar i sitt fängelse. Hon gör det enda hon kan göra: rymma till pappa. Kan hon äntligen bli fri från sin mammas bojor och hitta sin väg i livet?

I wan’t to break free är en passande låt till denna komedi. Jag sympatiserar med Bethany Pruitt och kan känna hennes frustration i att vara fast i ett hem som kan liknas vid ett fängelse. Det är en komedi som är tragikomisk.

Coley Sohn har gjort ett fantastiskt jobb med manuset. Det är genomarbetat och roligt. Skämten finns i situationerna och inte i replikerna, vilket gör det ännu roligare. Med träffsäker humor och ironi förgyller hon min tid i cirka en och en halvtimme. Regin är fin och det är en bra dramaturgi i filmen. Slutet är inte självklart, vilket är ett pluspoäng.

Jag rekommenderar Sassy pants till dig som vill se en udda komedi. Det är en indiefilm rakt ut i fingerspetsarna. Trevlig kväll!