fredag 27 september 2019

Vem kan du lita på?


Recension av Shoo bre


Kvällens boktips är ytterligare en bok som jag läser i min kurs. Boken Shoo bre kom redan 2003 och den är skriven av Douglas Foley. Shoo bre är den första delen i serien. Den passar även att blogga om en fredag, eftersom den passar som ”Bookface”.


Elias och Oscar är varandras motsatser. Elias rör sig i de mer skumma kretsarna där man ställer upp för grabbarna oavsett vad. Oscar är plugghästen som gör allt för att leva upp till sin perfekta fasad. När han inleder en romans med den nya läraren är skandalen ett faktum. Han blir upp över öronen förälskad i henne, men snart inser han att känslorna inte är besvarade. Han frågar, men får inga svar. Vad behöver han göra för att få ett svar? Hur kunde hon lura honom så? Elias försöker att ta sig ur gänget och deras kriminella vanor. Det krävs en sista stöt innan Elias kan lämna livet bakom sig. Ska han klara det? Priset för kärlek är högt, något som Zeynep snart lär sig. Vågar hon stå emot familjens krav eller viker hon sig för ett olyckligt liv?

Shoo bre är en lättläst bok. Sidorna flyger fram. Det är en kombination av ett enkelt språk och en fångande berättelse. Den känns varken konstlad eller överdriven. Shoo bre är en bok som skulle kunna vara en spegel av verkligheten i någon av Stockholms förorter. 

Douglas Foley fångar sin läsares intresse och berättar en berättelse full av svek, hemligheter och lögner. Det är även kamp om överlevnad. Det är en bok med samtida problem som är tyvärr alltid kommer att finnas oavsett vilken tid vi befinner oss i.

Jag rekommenderar Shoo bre till dig som vill läsa en ungdomsroman som handlar om killar som försöker att hitta sin plats i samhället. Trevlig helg!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...