fredag 3 april 2020

Kampen fortsätter mot den osynliga fienden


Recension av Virus:2


Fredagen är här och som vanligt betyder det ”Bookface Friday”. Ikväll tänker jag tipsa om en fortsättning i en serie. Jag har tagit mig an del två i serien Virus av Daniel Åberg. Boken kom 2017. Vill du läsa mina tankar om den första delen kan du göra det här


Amanda, Iris, Sigrid och Dano finner sig i en knivig sits. En osmittad milis vill sätta sina forskarklor i Sigrid och undersöka henne. De vill ha svar på frågan varför hon är immun och om hennes muterade celler bär på lösningen mot viruset. Amanda har helt andra planer och ger sig ut på jakt efter Sigrids pappa som kan vara svaret på gåtan. Amanda vet att tiden är knapp, ska hon finna mannen som Iris knappt vet någonting om?

Virus:2 är nästan lika spännande som sin föregångare. Det är en bra uppföljare och den lägger upp intresset för nästkommande bok. Uppföljare har ett stort problem och att det är att de har något att leva upp till och i bästa fall ska boken överglänsa sin föregångare. 

I det här fallet är Virus mycket bättre och det beror på att allt var nytt och intressant. Det betyder inte att Virus: 2 är dåligt utan tvärtom. Den håller en helt ok kvalitetsnivå. Daniel Åberg skriver målar upp en bild av ett samhälle i kaos, förvirring och full panik. Det går nästan att ta på känslorna. Det är en av hans styrkor i boken. Läsaren blir hela tiden påmind om hur karaktärerna känner sig, vilket ger en autentisk känsla. Det är lätt att sympatisera med karaktärerna. Handlingen känns inte heller speciellt överdriven, vilket också medför att boken känns realistisk.  

Själv har jag en svaghet för dystopier och extra spännande blir det att läsa just denna bok eftersom den utspelar sig i Stockholm. Igenkänningsfaktorn är stor och det bidrar ytterligare till spänningsmomentet. I dagsläget är boken extra aktuell eftersom vi lever i en tid där ett virus hotar vår vardag.   

Virus:2 är en bok för dig som vill läsa en spännande dystopi som utspelar sig i Sverige i närtid. Böckerna måste läsas i ordning och det är varning för sträckläsning. Trevlig helg!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...