fredag 20 november 2020

Hotet kommer allt närmare

Recension av Virus:3

”Bookface friday” har snabbt blivit en av mina favoritdagar. Det är både en kamp och en lustfylld uppgift att hitta en framsida på en bok som passar att göra ett bookface av. Det är en utmaning. Vissa framsidor är för stora och svåra att passa in på kroppen medan andra böcker är helt omöjliga.

I dessa rådande tider är väl kvällens blogginlägg inte alls optimalt, men jag har en förkärlek till katastrofböcker. Jag har lyssnat på den tredje delen i serien Virus som är skriven av Daniel Åberg. Boken kom som pocket i slutet på förra året. Virus:3 tar vid där den andra delen slutade och du kan läsa mina tankar om den här.

Bookface. Detta dystopiska äventyr är något för
dig som älskar spänningsromaner med en osynlig
fiende i huvudrollen.
Totalt har tre böcker utspelat sig under en vecka. Det är en händelserik vecka måste jag säga. Iris, Amanda och Dano har bosatt sig tillsammans med alla barn som de befriade. Kolonin lever i harmoni, men under ytan puttrar rädsla om att de ska bli hittade av Gustav och hans elaka militärkollegor. Amanda och Ursula beger sig från kolonin för att ta reda på sanningen om det dödliga viruset. Kan konspirationen vara ett faktum eller är det bara ett olyckligt tillfälle?

Daniel Åberg skriver med ett språk som flyter på. Hans bygger upp en värld som känns trovärdig. Där både immuna och sjuka delar samma kaotiska värld. Kampen mot klockan spär på den stressade stämningen. Stressen finns på flera plan i boken, dels överliggande hotet av viruset och dels Gustav som jagar efter sina försökskaniner. Stresspåslaget hos karaktärerna är totalt. Känslan går att ta på. Jag lyssnade på boken och det är lätt att följa med i handlingen. Detta beror på Daniel Åbergs sätt att skriva. Han förmedlar en enkel dramaturgisk bok där spänningsmomenten går i vågor. Den är inte överdriven och stämmer ganska väl överens med hur jag upplever vår vardag just nu, bortsett från att jag är inte jagad av en galen man som letar efter försökskaniner.

Det känns som att serien har tappat fart. Det händer inte särskilt mycket i Virus:3. Vissa passager är spännande, men inte nervkittlande som i första boken. Den tredje delen håller fortfarande helt ok kvalité och den är upplagd för en fjärde bok. Virus:3 är en bok för dig som har läst eller lyssnat på de första böckerna i serien. Alla delar måste läsas i rätt ordningsföljd annars kommer läsaren inte att förstå handlingen. Trevlig helg!