fredag 4 december 2020

Pressen som kan få vem som helst att vika sig

Recension av Deadline 

December är här och hemma pyntas det för fullt för att få den rätta julkänslan. Mitt i allt detta pyntandet och pluggande försöker jag att hinna med att läsa en bok eller två. För mig är det allra roligast att blogga på fredagar, eftersom att det är “Bookface Friday”. Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag skriver om denna utmaning, men jag gör det en gång till. Den är och förblir en av mina favoritutmaningar. Kvällens blogginlägg handlar om en ny svensk spänningsroman som är skriven av Rebecka Edgren Aldén. Deadline nådde marknaden i år och den utspelar sig i journalisternas stressiga korridorer. 

Anna får drömjobbet. Till en början är hon lyrisk, men känslan dunstar sakta bort och övergår till något mörkt. Diana har fått chefsjobbet på grund av hennes kändisskap på sociala medier. Anna betvivlar starkt Dianas kompetens och ser på med avundsjuka i ögonen när Diana får beröm efter beröm. När Diana hittas brutalt mördad blir Anna huvudmisstänkt. Själv har hon vaga minnen från mordkvällen. Är hon skyldig?


Det märks att Rebecka Edgren Aldén har erfarenhet från tidningsbranschen. Miljöerna är autentiska och intrigerna känns som hämtade ur Djävulen bär Prada. Det är ett maktspel som återfinns även i Drömfabriken bakom kulisserna, du kan läsa mina tankar om den här. Deadline speglar sin samtid där “gammelmedia” möter “ny media” och de ska samsas på samma yta. Maktbalansen mellan “internetkändisen”och den “vanliga reportern” är den intressantaste relationen i boken. Anna har svårt att förhålla sig till Diana som fått jobbet på grund av sin popularitet på internet. 


Boken berättas i etapper och sakta skrider den mot klimax. Handling hoppar ganska mycket i tiden, vilket kan till en början upplevas som rörigt, men den känslan försvinner ganska snabbt. Läsaren kastas från start in i ett mord som sätter tonen. Alla hemligheter och lögner som cirkulerar tvistar till handlingen både ett och två varv. Det är rafflande på sina ställen och jag som har en svaghet för att läsa böcker som utspelar sig på tidningsredaktioner är lyrisk i vissa partier. 


En annan aspekt som är intressant med boken är hur Rebecka Edgren Aldén illustrerar krocken mellan nya och gamla tankesätt kring media. Hon visar att för att överleva måste tidningen utveckla sig och ta in kändisar – något som stöter på patrull. Rebecka Edgren Aldén spär på konflikten med Anna och Dianas olika syn på media som ger handlingen ytterligare en dimension, men som också gör konflikten trovärdig och modern. 


Rebecka Edgren Aldén skriver bra och språket flyter. Det är lätt att följa med i handlingen och romanen tar dig med in i stressiga korridorer fyllda av ett maktspel. Det är ett maktspel som utspelar sig på olika plan. Ju mer framgångsrik Anna blir på arbetsplatsen desto svårare har hon att hålla ihop familjen. Om du läser mellan raderna finns känslan av att hon är en dålig mamma hängande. Hon har varken koll på vad hennes dotter gör eller var hon är. Ett ämne som Anna får hantera i form av diskussion både med sin man och sina innersta tankar. Hon blir även dömd av omgivningen för hur framgångsrik hon är och negligerar familjen. Ett problem som många brottas med. 


Deadline är en thriller för dig som älskar intriger och läsa om journalistiska miljöer. Det är en relativt lättläst bok där alla typer, fackterm inom typografin, sitter på sin rätta plats. Trevlig helg!


Betyg: 3 av 5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar