fredag 22 februari 2019

Att överleva kan kosta mycket

Recension av Paradisets barn

Denna fredag firar jag med ett "zombie book face". Jag kastade mig över del sex i Varelserna-serien när jag upptäckte att den fanns på bibblan. Boken är den sista i serien och den är precis som de andra skriven av Magnus Nordin. Behöver du uppdatera ditt minne om vad de andra delarna handlar om klicka på respektive titel: Varelserna del 1-4 och Fredlös

Emma och hennes vänner befinner sig på ny mark. De som tog emot dem och gav dem en fristad mot döingarna verkar lite underliga. De vägrar att slåss mot döingarna. Eva och Adam ser sin fristad som Eden. De kallar sig för Paradisets barn. Deras beteende och syn är väldigt likt en sekt och Emma förstår att de måste därifrån om de ska överleva. Döingarna kommer allt närmare och det är bara en tidsfråga innan de tar sig in i Eden. På Gotland ligger Sebastian illa till. Rosanna har tagit över makten och är en tyrann. Hon förser sig med extra mat medan de andra svälter. Sebastian vet att han måste göra något innan det är försent.

Paradisets barn är lika välskriven som de andra delarna och jag sitter som på nålar i vissa sekvenser. Magnus Nordin är en skräckmästare uti fingerspetsarna. Han vet hur han ska skriva för att locka med sin läsare till nästa sida och till nästa och helt plötsligt är boken slut. Det är varning för sträckläsning med andra ord. Staffan Gnosspelius bidrar med läskiga illustrationer. Texten är fint illustrerad och hela materialet känns genomarbetat.

Berättelsen i sig är fängslande. Problematiken är närvarande på flera olika plan. Det primära är att överleva, men under allt puttrar maktkriget. Alla vill ha makten och vem är stark nog att leda de överlevande in i krig. Även ämnen som religion, sorg, samarbete och lojalitet tas upp. För att överleva på Magnus Nordins infekterade Gotland gäller det att du är slug och modig. Är du modig nog att läsa serien?

Jag rekommenderar Paradisets barn till dig som har läst de andra delarna och vill veta hur det ska gå för Emma och de andra överlevande. Eller till dig som vill ge dig i kast med en zombie-serie. Trevlig helg!