måndag 5 augusti 2019

Spring eller dö!

Recension av Attack the block

Det är trevligt att det finns tjänster på nätet där man kan hyra film istället för att släpa sig iväg till en affär för att hyra. Det värsta är väl ändå att man kommer på två minuter innan affären stänger att man vill titta på film och ingen av dem man har hemma lockar. 


Jag har hittat en trevlig sida som man kan hyra film på som man når via sitt bibliotek. Det bästa är att det är gratis eller ja, man behöver ett lånekort. Superfiffigt enligt min mening. Det var i alla fall på den sidan som jag hittade kvällens blogginlägg Attack the block från 2011. Filmen är regisserad och skriven av Joe Cornish.

Ett ungdomsgäng drar sig fram längs gatorna och gör sattyg, bland annat rånar de en kvinna. Snart inser de att det är inte bara kvinnan som är ute efter dem utan underliga varelser. Killarna inser att varelserna är varken snälla eller nyfikna. De är på jakt, men vad är det som de jagar? Killarna blir medvetna om att de är kvarterets enda hopp om överlevnad.

Attack the block låter smårolig på pappret och spännande. Synda bara att den var varken eller. Den blev ganska tråkig efter ett tag och jag tappade totalt fokus. Manuset känns inte genomarbetat. Eller om budgeten var för lite för projektet. Kanske var det en kombination. 

En bidragande orsak kan vara Joe Cornish ringa erfarenhet i filmbranschen. Med andra ord är filmens kvalité lite sisådär. Den har sina stunder när är ok och andra stunder när jag funderar över vad det här är för något. Den blir lite löjlig på sina håll. Skådespelarinsatserna är ganska ljumna och historien lika så. 

Jag rekommenderar inte Attack the block till dig som är lite velig vad det gäller sci-fi-rullar. Det här en film för den inbitne utomjordingsfantasten. Trevlig kväll!

Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...