tisdag 24 november 2020

Billigt, gott och klimatsmart

Just nu är det aktuellt med prepping och att vara klimatsmart i hemmet. Detta är något som jag länge har levt efter. Inte att preppa, men att försöka ta till vara på all mat och undvika matsvinnet. Något som är bra både för plånboken, men framför allt bra för klimatet. 

Klimatsmart. Om du vill spara lite pengar kan du göra din egen buljong. 


Med dessa tankar i bakhuvudet kom min sambo på att det går att koka sin egen grönsaksbuljong. Det enda som du behöver tänka på är att spara skalen från de grönsaker som du äter. Det tar ett tag att spara ihop tillräckligt med skal till buljongen. Som tur är går det att spara skalen under tiden genom att frysa dem. Jag tog en ganska stor låda och mosade den full med skal allt eftersom. 

Du kan i princip spara vilka skal du vill, men undvik de som ger en besk smak. Vilka är det då frågar du dig? Till exempel bör du undvika kärnhus från paprika, sparris samt andra kärnhus. Tänk på att om du vill koka buljong med kålrot kommer det bli en ganska jordig i smaken samt att den kommer att vara dominant. Med andra ord va varsam med hur mycket kålrots skal som du lägger i. Vill du se hur du gör för att koka buljong? Spana in min Youtube-kanal genom att klick här.

Mmmmm....är allt jag säger. Buljongen blev riktigt god och passade bra till svamprisotton som vi gjorde. Vem kunde tro att det var så pass enkelt att göra egen buljong? Inte jag i alla fall som gärna virkar istället för att laga mat... =) 

Lycka till med buljongkokeriet och receptet hittar du på min kanal. Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...