fredag 27 november 2020

Förgyll höstmörkret med lite glitter och glamour

Recension av Avklädd

Återigen är det fredag och kvällens ”Bookface” är åt det glammigare hållet. När jag fick se att biblioteket hade Lars Wallins bok Avklädd var jag tvungen att låna hem den. Vem vill inte förgylla novembermörkret med lite glamour?

Boktips. Gråa november är snart till ända, men det går att förgylla de
sista dagarna med lite glitter och glamour. Lars Wallins biografi tar dig
med på en kreativ resa.
Boktiteln passar ypperligt med biografins innehåll. Lars Wallin berättar intimt om sin resa från ungdomen till att bli en välrespekterad designer. En tuff skolgång med mobbing har satt sina spår, men i det kreativa hittade han sin styrka. En karriär som kantats av succéer och ekonomiska motgångar. Trots motgångarna har Lars Wallin likt en fågel Fenix rest sig ur askan och nyskapat sig själv. Han berättar i sin bok att allt han vill är att göra världen lite vackrare. Han har vågat att gå emot strömmen på mer än ett sätt. Lars Wallin har byggt en hel karriär på att gör couture i ett litet land som Sverige. Där kundkretsen är begränsad till de som har mycket pengar. Några trodde aldrig att han skulle få sälja sina kreationer, men ack så fel de hade. Han syr allt från scenkläder till Kronprinsessan Victorias aftonklänningar. Med ett vackert hantverk och en känsla för design visar han vad som går att göra med nål, tråd, tyg och väldigt många paljetter eller stenar. Det är häpnadsväckande.

Vad kan han hitta på härnäst för att förnya sig själv? Lars Wallin gjorde något så udda som att samla ihop sina kreationer för att göra en utställning. Ingen nappade på idén om att visa kläder från en levande designer och där kläderna dessutom inte kommer ifrån en speciell tidsepok. Det har aldrig gjorts och ingen kommer att vilja gå och titta. Med dessa tunga ord i bakhuvudet var Lars Wallin beredd på att ge upp. En nära vän övertalade honom att ge idén ytterligare en chans. Utställning  premiärvisades på Prins Eugens Waldemarsudde och det blev braksuccé, vilket ledde till att kläderna fick åka land och rike runt.

Jag var och såg hans utställning Fashion stories när den var i Västerås och jag kan vara säga att den var otroligt vacker. Kreation efter kreation visades upp och alla var imponerade på sitt vis. Det gedigna hantverket imponerade och jag förstår varför prislappen är hög på varje skapelse, som den med all rätt ska vara. Hans syn på lyx genomsyras genom hela boken, allt från val av layout till typsnitt. Det är en stilren layout, men här och var finns till synes blyertsanteckningar med anekdoter. De små textinslagen gör boken mer levande och för tankarna till en dagbok eller anteckningsbok. Något som gör boken unik i sitt slag. Det är en biografi som talar till mig. Jag hör Lars Wallins varma stämma berätta om sitt liv för mig och jag vill inte sluta lyssna.

Innehållet varvas med text och svartvita bilder som ser ut som små testbilder. Bilderna hade kommit mer till sin rätt om de hade varit i färg. Trycket i kombination med den svartvita skalan gör det svårt att urskilja alla detaljer. Något som är synd på alla de bilder där hans kreationer förekommer. Dessutom är det en utmaning för mig som inte är helt insatt i hans karriär att försöka lista ut vilken som är den gula klänningen som han talar om när bilderna är i svartvitt. Det finns ett annat minus med layouten och det är valet av typsnitt. Till en början trodde jag att det var någon låntagare som suttit och dragit streck mellan varje s och t kombination i texten tills jag insåg att det var typsnittet som såg ut så. Jag irriterade mig en hel del på dessa bågar över bokstäverna. Det blev svårläst till en början, men efter ett tag lärde jag mig att ignorera bågarna och bara läsa på.

Avklädd är en biografi för dig som är nyfiken på Lars Wallins extravaganta kläder och hans känsla för design. Det är en bok för dig som vill ha tillgång till en skaparverkstad som få av oss får skåda. Han bjuder in läsaren i en värld blandad av lyx, glamour och vardag. Han är en jordnära person som på sitt vis vill sätta sitt avtryck i historien och han gör det vackert. Trevlig helg!