tisdag 9 mars 2021

Magi, undergång och mörka hemligheter

Recension av Undergång

Till att börja med vill jag tacka Nathalie Sjögren för bokvinsten. Det fina med sociala medier är att jag upptäcker författare som annars skulle smita under min radar. Nathalie Sjögren är en sådan författare och jag är glad över att jag har fått tagit del av hennes magiska och fantasifulla värld i boken Undergång

Boktips. Ett fantasy-äventyr bland vättar, monster och en ond tyrann. Undergång är som en blandning mellan Alice i Underlandet och Spiderwick. 

Emy och Melissa är tvillingar, men de är inte som alla andra. I deras blodomlopp pulserar magiskt blod. Ovetandes om detta dras tvillingarna in i ett äventyr bortom deras vardag och värld. Melissa försvinner ut i tomma intet framför Emys ögon, som om luften slukade henne. Emy är förvirrad och ängslig. Det enda som fanns i Melissas närhet var en stengroda. Har den ett finger med i spelet? Till råga på allt har dessutom systrarnas faster dött. Emy ger sig ut på jakt efter Melissa och dras in i värld full av monster, vättar och onda krafter. Ska hon hitta sin syster och ska hon få svaret på vem som dödade deras faster?


Undergång är spännande bok för unga vuxna. Vissa partier lutar mer åt skräck och skräckel, med skräckel menas att det är äckligt och skrämmande på en och samma gång. Ingående beskriver Nathalie Sjögren hur Gruv-Maja ser ut. I ögonhålorna kryper det likmaskar och en inre film spelas upp framför mina ögon. Jag äcklas samtidigt som jag älskar det. Med skrämmande beskrivningar tar Nathalie Sjöberg med mig på ett äventyr som jag sent ska glömma. I hennes parallella värld finns ingen Aslan som kommer till undsättning. Det finns inte heller någon modig Hermione som kan lära Emy att hantera sina magiska gåvor. Emy måste klara sig själv.


Nathalie Sjöberg skriver bra och detaljerat. Hennes språk flyter, vilket gör att läsaren kan lägga mer koncentration på handlingen istället för på språket. Boken är handlingcentrerad. Undergång präglas av oväntade vändningar och magi. Att förutspå vad som ska hända härnäst i boken är lönlöst. Nathalie Sjögren har lagt ner ett gediget jobb och det märks. Undergång är en välskriven bok som lockar till mer läsning. Under läsningens gång förs mina tankar både till Spiderwick och Alice i Underlandet. Undergång är en korsning av böckerna. Här finns magiska varelser blandat i en värld där ingen riktigt vet vad som är sant och vem som styr. När skurken sedan visar all sin makt är det nästan svårt att förstå att någon kan vara så elak. 


Undergång är en bok om relationer. Syskonbandet är det centrala och det blir extra starkt av att de är tvillingar. Bandet förstärks mellan tjejerna, eftersom att de är föräldralösa. Det är även en bok om att klara sig själv samt att snabbt växa upp. 


Undergång är något för fantasy-fantasten samt för dig som vill med in i en magisk värld där vad som helst kan hända och där det mest oväntade sker. Det är ett äventyr för alla åldrar. Trevlig kväll!


Betyg: 3 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...