torsdag 18 mars 2021

Skönsjungande toner rakt in i hjärtat

Recension av Mitt liv som scengångare


Kvällens blogginlägg handlar om en biografi för ovanlighetens skull. När jag såg att Björn Skifs var aktuell med boken Mitt liv som scengångare och var jag tvungen att läsa den. Många gånger har jag dansat loss till hans stämma, både som barn i flickrummet samt som vuxen på krogen när den väl lockade. Mitt mål med boken var att ta reda på om Björn Skifs är lika ödmjuk och sympatisk som han verkar.

Boktips. En biografi som lämnar dig med 
ett värme i bröstet och ger dig en hel del skratt
under läsningen. 
I korta kapitel gör Björn Skifs nedslag i sitt liv samt karriär. En karriär som minst sagt varit varierad. Han berättar om sitt skådespeleri och musicerande. Med ljuva toner samt en stor portion humor har han tagit sig in i folks hjärtan och blivit en av Sveriges mest folkkära artister. Han har gjort musikaler som fått publiken att vrida sig i sina stolar av skratt, sjungit på Victoria och Daniels bröllop och roat ett sommarsverige med Badrock. Hans filmer har blivit kultförklarade och Hooked on a feeling är en av fyra låtar som blivit strömmade 350 miljoner gånger! på Spotify. Vilken imponerande klubb det är att tillhöra. Finns det något som denna skönsjungande man inte klarar av? 


Mitt liv som scengångare är en av de mest lättlästa biografier jag har tagit mig an. Björn Skifs har skrivit den tillsammans med Petter Karlsson. Boken påminner en hel del om ett samtal mellan två goda vänner. Stämningen är ödmjuk och skitsnacket lyser med sin frånvaro. Det är en positiv biografi, men här finns även svärta. Jag tycker det är fint att Björn Skifs inte går in på detaljer om bråk som han har haft med personer eller talar illa om andra. Det gör honom till en ännu ödmjukare person. Det finns däremot en passage i boken där han adresserar ett bråk som resulterade i att han förlorade en god vän samt satte bråket djupa sår i både hans och hans frus hjärtan. Sår som antagligen aldrig kommer att läcka fullt ut. 


Jag har alltid gillat Björn Skifs och efter att ha läst Mitt liv som scengångare gillar jag honom ännu mer. Mitt liv som scengångare är en bok för dig som gillar Björn Skifs eller en bok för dig som vill läsa om en av Sveriges mest folkkära artister. Denna snabblästa biografi lämnar sin läsare med en varm känsla i bröstet precis som en bra och underhållande feelgood-roman. Trevlig kväll!


Betyg: 4 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...