torsdag 24 januari 2019

En snabbguide till samhällets viktiga frågor


Recension av Har du ingen humor?


Ikväll ska jag tipsa om faktaboken Har du ingen humor? som kom förra året. Den är skriven av författaren och debattören Katarina Wennstam. Hon är en väletablerad författare som är engagerad i frågor som rör kvinnor och unga tjejer.


Boktips. En viktig bok för dig som snabbt vill ta dig an jämställdhetsfrågor. 

Har du ingen humor? är en bok om jämställdhet som riktar sig till unga vuxna. Boken är en snabblektion om hur du kan tänka kring jämställdhet och orättvisor. Boken är en samling av Instagramtexter som Katarina Wennstam har skrivit på sitt konto. Kapitlen är korta och till varje kapitel finns en eller flera kommentarer från följare.

Boken är uppdelad i fyra stycken huvudkapitel och sedan finns det en rad underkapitel till varje kapitel. Boken är en snabbguide in i jämställdhetsdebatten. Katarina Wennstam tar upp aktuella problem som "Våldtäkt på film", "Sånt som man bara säger", "Min feministiska kamp" och "Ord som skaver". Hon vill även få sin läsare att få upp ögonen och hur vi kan tänka kring dessa problem. Med ett enkelt språk och utan krångliga diskussionsinlägg tar hon sig an svåra frågor. Hennes frågeställningar går att applicera i arbetslivet, i skolan eller i den vardag som du möter. I kapitlet "Ord som skaver" skriver hon om hur till exempel ordet kärringstopp. Det heter motorstopp. Kan inte män få motorstopp? Ordvalet indikerar att så är inte faktumet. Hon tar upp ett antal påståenden. Det som är intressant med kapitlet är att det är vedertagna uttryck som gemene man kanske inte reagerar på, men det betyder inte att de inte sårar eller förminskar. 

Har du ingen humor? är en bok som borde finnas i varje klassrum, bibliotek och hem. Det är en bok som alla borde läsa. Boken passar alla oavsett ålder, sexuell läggning eller pronomen.

Jag rekommenderar Har du ingen humor? till dig som vill skrapa lite på ytan på olika ämnen för att få en bredare bild av vad du kan tänka på i din vardag. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...