fredag 25 januari 2019

Hur långt kan man gå för kärlek?

Recension av You

Det är fredag och det ska firas med ett "Movieface". Idag tänkte jag tipsa om den nya serien You som kom förra året. Serien är baserad på Caroline Kepnes bok från 2015 med samma namn. Serien är skapad av Greg Berlanti och Sera Gamble. Greg Berlanti har skrivit avsnitt för bland annat Arrow, Supergirl och The Flash. Sera Gamble har gjort sig ett namn genom att skriva för serier som Supernatural, Aquarius och The Magicians.

Kärlekskranka Joe jobbar en i bokhandel och en dag kommer Guinevere in. Joe fascineras utav hennes utstrålning och sätt att föra sig på. Det är kärlek vid första ögonkastet, i alla fall för Joe. Han börjar genast att förfölja kvinnan som vunnit hans hjärta. Ovetandes om sin stalker fortsätter Guinevere att leva sitt liv. När Joe räddar hennes liv är hans anonymitet röjd. Guinevere kan inte låta bli att umgås med sin räddande ängel. Han är den perfekta pojkvännen, men alla är inte av samma åsikt. Peach anar ugglor i mossen. Har hon rätt eller är det bara hjärnspöken? Har någon sett Guineveres dryga ex Benji?

Över lag håller You en hög klass. Den är mörk, brutal och skrämmande. Det är en välskriven serie som är lika skrämmande som den är fascinerande. Den suger tag i sin tittare och vägrar att släppa taget. Det märks att serien är baserad på en bok. You har ett djup och det är en konstant tryckande stämning. Det är många vändningar och alla cliffhangers passar tv-formatet ypperligt.

Hantverket är snyggt och välgjort. Bildmaterialet är genomtänkt både med komposition och vinklar. I och med att manuset är välskrivet gör att tittaren glömmer att det är en serie den tittar på och blir därmed en del av karaktärernas värld. Det är ett gott betyg när tittaren förtränger sin omgivning.

Penn Badgley har skakat av sig den snälla Dan från Gossip girl och tar sig an den psykopatiske Joe. Han passar väldigt bra i rollen. Joe är som Dr Jekyll och Mr Hyde, ena sidan är snäll och ibland kommer monstret ut. Joe försöker precis som Dr Jekyll att tygla sitt inre monster, men det är inte alltid det går. Penn Badgley tar sig an båda rollerna och det är kul att se honom i en annan karaktär än den snälla killen. Han använder sig bra av sitt kroppsspråk och han är trovärdig i sin tolkning. Han är varken överdriven eller lågmäld. Joe är en karaktär utan skuldkänslor. Han rättfärdigar sina brutala gärningar med att vissa människor förtjänar att bli bestraffade.

Elizabeth Lail är charmig i sin roll som Guinevere. Hon tar sig an denna naiva och lite förvirrade tjej som har stora författardrömmar. Hon är driven, lite slarvig och lätt att tycka om. Hon är helt omedveten om att hon är som en drog för Joe. Å enda sidan verkar hon förstå att hon är beroendeframkallande och utnyttjar det till sin fördel.Är hon så oskyldig som hon verkar?

Jag rekommenderar You till dig som är ute efter en serie som är en riktig nagelbitare. Det är här är serien för dig som gillar psykopater och bli en del av deras psyke. Det här är en serie för dig som gillar filmerna Parymen och Darkplaces. Trevlig kväll!