onsdag 27 februari 2019

Hur mycket kan du roffa åt dig innan turen tar slut?

Recension av Sorry to bother you

Ikväll är det dags för ett lite udda tips. Jag har sett filmen Sorry to bother you som kom förra året. Den är regisserad och skriven av Boots Riley. Det här är hans debut på båda stolarna.

Cassius är fattig och hungrig. Han är hungrig på framgång och framför allt pengar. Pengar så att han kan flytta in i en egen lägenhet istället för att bo i hans släktings sunkiga garage. Cassius får jobb som telefonförsäljare. Till en början går det riktigt dåligt. Han får rådet att använda sin ”vita” röst när han ringer samtal. Med stor tveksamhet följer Cassius rådet och lyckan vänder. Hans försäljningssiffror skjuter i höjden och snart befordras han. Han blir en proffssäljare och pengarna rullar in. Samtidigt strider hans forna kollegor om lön och om slaveriarbetet. Vems sida ska han vara lojal mot den som göder han med massor av pengar eller hans vänner? Hur mycket kan han tjäna innan girigheten tar över helt? Är hans samvete rent trots att han vet att det han säljer inte är moraliskt korrekt?

Sorry to bother you är en skruvad komedi med stor sanningshalt. Girigheten kan sätta sina klor i vem som helst och det är inte vackert när det sker. Filmen är en blandning av komedi, fantasy och sci-fi. Varför kanske du undrar. Det tänker jag inte berätta. Det är hela poängen med filmen.

Boots Riley leverera ett välskrivet manus med mycket djup. Han visualiserar många av samhällsproblemen som finns idag. Skillnaden mellan fattiga och rika, orättvisorna i de olika samhällsskikten, kulturkrockar och maktmissbruk. Regissörsmässigt är hantverket imponerande. Det är ett snyggt bildberättande och han lyckas förmedla en känsla som består av både vemod, kamp och lycka. Med ett humoristiskt sätt tar han sig an dessa svåra ämnen och driver med klichébilder av hur personer ska vara. Boots Riley visar på ett annorlunda sätt vad som händer med personer när de blir för giriga.

Lakeith Stanfield axlar rollen som Cassius med bravur. Han är rolig, trovärdig och naturlig. Tessa Thompson är gjord för rollen som Detroit. Hon vet hur hon ska agera för att få mig att tro att hon är en charmig konstnärs själ med stora drömmar. Lakeith Stanfield och Tessa Thompson har ett fint samspel. De kan vara vårt nästa filmpar.

Jag rekommenderar Sorry to bother you till dig som gillar udda komedier. Det är skruvat, roligt och spännande. Trevlig kväll!