tisdag 26 februari 2019

Hur tar du makt och hur förvaltar du den?


Recension av Mot framtiden en simpel guide till att krossa patriarkatet


Clara Henry är tillbaka. Efter succén med hennes förra bok Ja jag har mens hurså? Följer hon upp framgången med boken Mot framtiden en simpel guide till att krossa patriarkatet. Boken nådde marknaden förra året.


Boktips. Clara Henry hjälper oss att tänka om i vissa utsatta situationer.
Clara Henry ger en fingervisning på hur du och jag kan tänka i olika situationer där vi känner oss kränkta eller påhoppade. Hon skriver om egna erfarenheter och vad hon har lärt sig av dem. Bland annat skriver hon om hur hon blivit tafsad på och hur hon hanterade situationen. Hon har nu lärt sig hur hon ska hantera situationen om hon hamnar i den igen. 

Hon skriver även om andra kvinnor som blivit utnyttjade och hur de har behandlats i rätten. Hon skriver om Taylor Swift som blev tafsad på av en känd radioprogramledare. Han körde upp handen under hennes kjol när de poserade på röda mattan tillsammans. Mannen tvingades betala Taylor Swift 8 kronor i skadestånd, eftersom att det inte gick att se hennes rumpa på bilderna. Därmed fanns det inga bevis på att det var sant det som mannen blev anklagas för.

Henry ger flera olika verktyg som kvinnor kan använda sig av när de hamnar i trängda situationer. Hon skapar en debatt och vågar att skriva om ämnen som är svåra och tunga. Det är modigt och tufft. Det är en bok som får sin läsare att fundera över hur samhället är format och hur det kommer att se ut i framtiden. Clara Henry vill få sin läsare att få upp ögonen för hur det ser ut. Hur är kvinnor representerade i film till exempel?

Boken är bra skriven och det är lätt att ta till sig materialet trots de tunga ämnena. Clara Henry skriver personligt och ibland upplevs boken som ett samtal mellan henne och mig. Hon berättar öppet om sina erfarenheter och upplevelser. Boken vänder sig både till kvinnor och män. Flera utav kapitlen pekar på hur män kan tänka i vardagen och hur de kan påverka sin omgivning till att bli mer jämställd. Boken luktar succé.

Jag rekommenderar Mot framtiden en simpel guide till att krossa patriarkatet till dig som vill läsa en feministisk bok som sätter igång tankarna hos dig. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...