torsdag 28 februari 2019

Kärleken kan bo var som helst


Recension av Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske

Det är dags för ett humoristiskt boktips igen. Jag har läst boken Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske. Boken är skriven av Emmy Abrahamson och den nådde marknaden redan 2016. Vill di läsa mina tankar om hennes andra böcker klicka på respektive titel: Hur man gör succé på dårhus och Min pappa är snäll och min mamma är utlänning


Boktips. Kvällens boktips är fullt av humor och värme. En glad läsning med andra ord. 

Julia bor i Wien och jobbar som språklärare för företagsledare och ungdomar. Hon är ensam. En dag möter Julie den hemlöse Ben. Han ser ut som ett stort skitigt och skäggigt troll. Till en början blir hon lite rädd, men det övergår snabbt till en fascination av mannen bakom skägget. Han bjuder ut henne och hon kan inte låta bli att tacka nej. Hans humor är omöjlig att motstå. Hur ska omgivningen reagera på denna romans och kan den verkligen hålla?

Förra året var jag och lyssnade på Emmy Abrahamson och hon berättade att hon alltid drar in sitt liv i sina böcker på något vis. Boken Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske är baserad på hennes eget liv. Den handlar om hur hon träffade sin man.

Med en härlig och varm humor fångar Emmy Abrahamson sin läsare. Det är omöjligt att lägga ifrån sig boken. Hon har ett fint språket som är både enkelt och briljant i en salig blandning. Sidorna flyger fram och berättelsen lika så. Det händer mycket i varje kapitel utan att det känns betungande eller snurrigt. Boken känns snabbläst vilket kan bero på både korta kapitel och ett rappt språk.

Jag rekommenderar Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske till dig som vill läsa en annorlunda kärleksbok som är baserad på en verklig historia. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...