måndag 11 mars 2019

Frihet, drömmar och skurkaktiga hyresvärdar – Allt vad London har att erbjuda?

Recension av Only väg is upp

Förra året var jag och lyssnade på ett av Emmy Abrahamsons författarbesök. Hennes sätt att tala med mycket humor gör att hon fångar sin publik och lockar den till läsning. Det var på detta vis som jag kom i kontakt med hennes ungdomstrilogi om Filippa. Only väg is upp är den första boken i serien och den kom 2012.


Boktips. Only väg is upp är en varm och rolig bok som lockar till merläsning. 

Filippa är på väg till London för att söka in till den berömda scenskolan The Royal drama school. Hon ska bli skådespelerska och inte nog med det hon ska även skaffa sig en cool pojkvän. Vem det är vet hon inte riktigt än, men hur svårt kan det vara? Hon träffar rockstjärnan Danny och livet kan inte bli bättre...tills han inte svarar mer.

Vägen till drömmen är dock lite brokig och inte alls så lätt som Filippa hade tänkt sig. Att skaffa sig någonstans att bo i London är en ren utmaning. Till en början sover hon på en luftmadrass i ett rum som hon delar med en kedjerökande Louise och en lite halvt respektlös rumskamrat som älskar att spela hårdrock mitt i natten. En snabb flytt till drömboendet är räddningen fast verkar inte hyresvärden lite skum? Pengarna sinar och Filippa ljuger om allt för att få ett jobb. När jobbet står i vägen för hennes audition är en vit lögn den enda utvägen. En vit lögn är väl inte så farligt?

Only väg is upp är en lättsam bok med mycket humor. Det är en bok med glädje och svärta. Alla problem som Filippa möter tar hon med humor och hon vägrar att ge upp. Emmy Abrahamson berättade att alla böcker hon skriver handlar om ämnen som hon känner till. Filippa är till viss del baserad på Emmy Abrahamsons egna upplevelser. Hon flyttade till London och gick på scenskola. Det resterande av innehållet vet jag inte hur mycket som är sant och vad som är fiktion.

Emmy Abrahamson fångar sin läsare med sina humoristiska beskrivningar och enkla språk. Det är en konst att skriva enkelt och hålla sin läsares intresse vid liv. Något som Abrahamson lyckas galant med. Filippa är som en blandning av Bridget Jones och Pippi Långstrump. Det finns ett jävlar anamma som kämpar och en sida som är rätt klumpig och hamnar i lite kniviga situationer.

Vill du läsa min tankar om Emmy Abrahamsons andra böcker klicka på respektive titel: Min pappa är snäll och min mamma är utlänning, Hur man gör succé på dårhus och Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske.

Jag rekommenderar Only väg is upp till dig som vill skratta. Det är en berättelse om motgångar och drömmar i en salig blandning. Det är även en berättelse om en tjej som vill nå sina drömmar. Trevlig kväll!

Betyg: 3 av 5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...