torsdag 7 mars 2019

Vem var drottning när egentligen?

Recension av Drottningsylt – helt sanna sagor

Imorgon är det Internationella kvinnodagen och det ska givetvis firas med att se föreställningen Drottningsylt för andra gången. Vill du läsa mina tankar om föreställningen klicka här. Jag tjuvstartar firandet lite med att boktipsa om Josefin Johanssons bok Drottningsylt – helt sanna sagor, som kom förra året.

Boktips. Det här är inget sockersött boktips även om boktiteln kan föra tankarna åt det hållet.

Äntligen finns det en bok om bara Sveriges drottningar. Drottningsylt - helt sanna sagor sträcker sig från vikingatiden fram till Silvia. Läsaren får lära sig att det inte minst finns fyra drottningar som ingen bemödat att skriva ner namnet på. Ibland är det dessutom lite ovisst vilken av systrarna som  regerade. Hmmm...kan det vara svårt att hålla isär? Det var med andra ord inte så noga förr i världen att skriva ner drottningens namn.

Josefin Johansson får ett ganska torrt (eller torrt för oss flesta?) material att bli lättillgängligt. Med vitsig humor tar hon sig an drottningarna på löpande band. De korta texterna är informativa och skrivna med ett lättsamt språk som de flesta kan ta till sig. Informationen är koncis och rakt på sak. Humorn är bitvis ganska morbid och skämten är träffsäkra.

Boken riktar sig till en bred publik. Både till den som vill läsa om drottningar och till den som vill läsa Josefin Johanssons roliga humor. Illustrationerna är fantastiska. De är humoristiska och tillför till texten. Jonna Björnstjerna illustrerar på ett sådant vis som får läsaren att bli glad. Illustrationerna påminner om till viss del om bokmärken och porträtt, men det betyder inte att de är klyschiga eller sockersöta på något vis. För det mesta är illustrationerna ironiska och rätt blodiga.

Jag rekommenderar Drottningsylt - helt sanna sagor till dig som vill få en snabbgenomgång av Sveriges kvinnliga regenter. Det är en humoristisk bok som passar alla åldrar trots att den riktar sig till barn i mellanåldern. Trevlig kväll!