måndag 1 april 2019

Maktkamp, lögner och fantastik – Vad mer behöver en bok ha?


Recension av Blood of Wonderland


Äntligen har jag tagit mig tid att läsa eller rättare sagt lyssna på del två i den spännande trilogin om Hjärter Dam. Om du vill läsa mina tankar om den första delen Queen of Hearts klicka här. Colleen Oakes kastar återigen in sin läsare in i det mystiska Underlandet. Del två i serien kom 2017.


Dinah har tvingats i exil från Underlandet. Hennes far hade ondare planer än hon någonsin hade kunnat tro. Förutom att han mördade hennes bror och såg till att hon är misstänkt för mordet har han även vänt hela kungariket mot henne. Hon har inget annat val än att utmana sin far i kampen om tronen. Dianh vet att kampen är tuff och att den kommer att stå henne dyrt. Fler och fler av hennes fars allierade sluter upp bakom hennes rygg. Hennes fars mörka hemligheter bubblar upp till ytan och kriget verkar vara oundvikligt.

Blood of Wonderland är extremt dramatisk. Colleen Oakes skriver makalöst bra. Det är spännande, magiskt och underligt. Hon fångar sin läsare med sin fantastiska berättelse. Det här är fantastiken när den är som bäst. Läsaren får följa en ganska naiv Dinah som utvecklas och får upp sanningen för sin verklighet. Det här är hennes resa mot att bli Hjärter Dam.

Som tur är har Moira Quirk fått fortsatt förtroende att även läsa del två i serien. Hennes inlevelse är beundransvärd. Hon ger en imponerande läsning precis som i första delen. Hon fångar sin läsare och leder in den i bokens fantasivärld. Hon målar upp en klar bild och det är svårt att inte svepas med.

Jag rekommenderar Blood of Wonderland till dig som har läst den första delen. Det här är böckerna för dig som bara älskar Alice i underlandet och Hjärter Dam. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...