torsdag 25 oktober 2018

Det är ett långt fall från toppen

Recension av Miss Sloane


Kvällens filmtips är ytterligare en dramafilm med Jessica Chastain i huvudrollen. Jag har sett Miss Sloane från 2016. Den är regisserad av John Madden. The best exotic Margold hotel, The second best exotic Marigold hotel och Killshot är några av filmerna som han har regisserat.


Filmtips. Hon är en iskall lobbyist som gör allt för att vinna. Miss Sloane är driven och smart. Kan du lista ut hennes planer?
Miss Sloane, Jessica Chastain, är en lobbyist med stor vinnarskalle. När hon får förfrågan att värva röster till ett förslag som gör det lättare för gemene man att köpa vapen kommer hennes moral i vägen. Hon byter sida och gör allt för att stoppa den nya lagen från att gå igenom. Sätter hennes egna värderingar käppar i hjulet för henne?

Miss Sloane är hänsynslös, iskall och smart. Hon är en strateg uti fingerspetsarna och är både ett och två steg före motståndaren. Med sin sylvassa tunga tar hon hem rond efter rond i debatterna. Är hon ostoppbar? Det som ser ut att bli en promenadseger är endast en rökridå för det egentliga målet.

Jessica Chastain börjar bli en av mina favoritskådespelerskor. Hennes sätt att ta sig an dessa power kvinnor....Wow säger jag bara. Hon är hänsynslös i rollen som Miss Sloane. En karriärhungrig lobbyist som gör vad som helst för att ta hem spelet. Gråzoner korsas och löften bryts allt för att få smaka på vinstens sötma. Jessica Chastain är autentisk. Hon klär verkligen i dessa roller. Hennes pondus lyser genom tv-rutan och hon får mig att sympatisera med de i hennes omgivning. Jag vet att det är en film, men den är så bra gjord att jag glömmer bort mig själv och blir en av hennes undersåtar.

Storyn är skruvad på många olika plan, vilket gör att filmen blir svår att förutspå. Filmen är som en schackmatch där ingen vet vems drag det är utan alla sitter och planerar både ett och två drag framåt. Det är ett snygg bildberättande, med många kameravinklar som visar på maktposition och dessutom börjar filmen med att Jessica Chastain talar rätt in i kameran. Det är ganska ovanligt. Det känns som att hon talar direkt till sin tittare.

Denna maktspelsfilm är till dig som älskar att titta på bra dramafilmer, politiska filmer eller som gillar filmer där ingen är lojal och samtidigt är alla det. Miss Sloane är en film full av lögner, rökridåer och spel på många lika plan. Pakter sluts och bryts om vartannat. Blåsningar är en del av det politiska spelet. Låter det spännande? Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...