onsdag 24 oktober 2018

Kan man överleva utan kärlek?


Recension av Queen of hearts


Mitt ljudbokslyssnande fortsätter och jag tycker att det är riktigt kul med böcker igen. För närvarande föredrar jag att lyssna på böcker istället för att läsa dem. Den här gången tänkte jag skriva lite om Queen of hearts som är skriven av Colleen Oakes. Det är den första boken i trilogin i serien Queen of hearts.


Dihna har alltid känt sig åsidosatt. Det enda som hon har att se fram emot är att hon en dag ska härska över Underlandet tillsammans med sin pappa. Kungen gör allt för att sätta sin dotter på plats och förminska henne. En dag går kungen för långt och sätter henne på plats för sista gången. Han tar ifrån henne all makt och tronen är ett minne blott. Dihna är rädd, förbannad och vilsen. Hon har bara ett alternativ kvar: att fly. Ska hennes pappa stoppa henne?

I början tyckte jag att det var svårt att lyssna på ljudböcker. Det är uppenbarligen en vanesak. Uppläsaren spelar visserligen stor roll. Att lyssna till Moira Quirks stämma är att njuta. Hon är helt fenomenal. Jag har aldrig lyssnat till en bättre uppläsare. Hon höjde bokens nivå ett snäpp och lyckades att få historien att bli ännu bättre. Jag är imponerad. 

Moira Quirk är skådespelare och det märks tydligt på hennes sätt att ta sig an ljudboken. Hon gör olika röster och hon berättar med en inlevelse som gör det omöjligt att lägga ifrån sig boken. Hon berättar boken istället för att läsa den. Det blir ett naturligt flyt i berättelsen och lite skönare lyssning.

Queen of hearts är en bok för dig som älskar Underlandet och vill ta dig ner i kaninhålet igen. Det här är ett annorlunda äventyr med Hjärter Dam i spetsen. Passa huvudet för Hjärter Dam är på krigsstigen. Trevlig läsning!

Betyg: 4 av 5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...