torsdag 11 oktober 2018

Framgång är det enda vinsten som räknas?

Recension av Molly's game

I dag är det väl ändå dags för ett filmtips tycker du inte det? Det gör i alla fall jag. Jag har sett dramafilmen Molly's game som jag tänkte skriva några rader om. Filmen kom 2017 och den är regisserad av Aaron Sorkin. Filmen är hans regidebut. Han är inte ett helt okänt namn i branschen. Han är mest känd som manusförfattare, men han har även producerat några titlar.

Molly Bloom, Jessica Chastain, är slut som elitidrottare. Drömmen om att få ett OS-guld i puckelpist seglar iväg som ett brev på posten när hon trillar och gör sig illa. Livet efter idrottskarriären är allt annat än glamorös. Hon får ett jobb som assistent till en riktigt skitstövel. Hon blir indragen i hans smutsiga affärer bland annat anordnar han olaglig pokerspel. Molly ser sin chans till att tjäna storkovan och tar över hela verksamheten. När hon gör sig ett namn får FBI upp ögonen för henne. Hur ska hon ta sig ur knipan?

Molly's game är en välgjord dramafilm. Den är fascinerande på många sätt. Jag satt helt fastklistrad vid tv-rutan. Hantverket är snyggt och imponerande. Det är fina kameravinklar och ett stilrent bildberättande. Stämningen i filmen andas mysolagligheter eller vad jag ska kalla det. Nästan mysdeckare på något vis. Det är lite noir-känsla över det hela. Det finns en femme fatale, dämpad belysning i filmen och den är full av lögner och korrupta människor. Sedan tar likheterna slut.

Vad ska jag säga om Jessica Chastain förutom att hon är perfekt i rollen. Hon andas intelligens och hennes rappa repliker visar på att det är hon som är i maktpositionen. Jessica Chastain passar att spela sådana roller. Redan i filmen Zero dark thirty bevisade hon att hon är kapabel till att ta sig an starka kvinnliga roller och att hon spelar dem på ett realistiskt sätt.

Filmen är baserad på sanna händelser och det förstärker känslan och ger den det lilla extra. Själv är jag svag för filmer som har lite tyngd bakom sig i form av sanna händelser.

Jag rekommenderar Molly's game till dig som vill se ett fängslande drama. Poppa popcornen och sätt dig till rätta i soffan nu blir det spela av. Trevlig kväll!