fredag 12 oktober 2018

Vägen till framgång kan vara dyr

Recension av HeatoN – Livet på spel

Så var det fredag igen Let's get the Heat oN.... och det firar jag med ett ”Booface”. Vill du se hur det blev kan du klicka här. Till i dag har jag läst en biografi för ovanlighetens skull. Det blev HeatoN – Livet på spel som är skriven av Emil Christensen med Linus Sunnervik.

Anledningen till att det blev just HeatoN – Livet på spel är väldigt enkel. Jag såg på programmet Mästarnas mästare och Emil Christensen var en av deltagarna. När jag såg att han hade släppt en bok tänkte jag att den ska jag läsa för det är ju kul med spel. Först av allt ska jag erkänna att jag kan absolut ingenting om e-sport och efter att ha läst boken har jag lärt några termer. That's it. HeatoN – Livet på spel har gett mig en inblick i en sport som är helt främmande för mig och den tilltalar mig inte alls. Däremot tilltalar mig Emil Christensens bok mig.

HeatoN – Livet på spel är Emil Christensens memoarer. Han släpper in sin läsare i hans innersta tankar och känslor. Han berättar öppet om sina självmordstankar, vikten av bra hälsa, sin familj och alla gånger som han har litat på personer som han inte borde ha litat på. Han säger som det är och förskönar inte verkligheten. Boken känns som en sann spegelbild av verkligheten. Det är uppfriskande att läsa en sådan bok. Emil Christensen visar att vägen till framgång är allt annat än spikrak och att man gång på gång kan falla i djupa svackor. Det gäller bara att hitta vägen ur svackorna. Han vill påtala att du håller dig i god fysik presterar du bättre och bra prestation leder dig till vinst. Hans fysik har gett honom framgång och lett honom ända fram till Hall of fame. Talangfulle Emil Christensen och hans starka lagspelare i Ninjas in pyjamas dominerade i en sportvärld som är full av personer som luras och rider på andras framgångar.

Språket är utan krusiduller och påminner nästan om en monolog. Jag upplever att jag sitter och lyssnar på Emil och inte läser boken. Jag tror att det beror på bokens tempo. Refererande material blandas med material från nutiden. Dessutom hoppar han fram och tillbaka tiden i det refererande materialet. Det gör att boken mer känns som ett samtal.

Jag rekommenderar HeatoN – Livet på spel till dig som vill läsa en biografi om en sport som är relativt okänd för gemene man, men som växer och har många trogna fans världen över. I vissa länder betraktas e-sportstjärnorna som superhjältar. Trevlig kväll!