måndag 29 oktober 2018

Salander gör upp med sitt förflutna en gång för alla

Recension av The girl in the spider's web

I helgen blev det bio igen. Den här gången blev det den senaste filmen i Millennium-serien, The girl in the spider's web som är regisserad av Fede Alvarez. Han har regisserat filmerna Don't breath och Evil dead.

Filmtips. Salander gör allt för att skydda de utsatta. Kan hon rädda alla offer?
Lisbeth Salander lever om natten och ser sig själv som en hämnare. Hon skyddar kvinnor som utsätts för misshandel av sina män. Hon räddar kvinnorna från deras tragiska öden. Snart kommer Lisbeths egna öde ifatt henne när hon tar sig ett fall. Hennes uppdrag verkar hyfsat okomplicerat, men det drar in henne i en katt och råtta-lek där hon är betet och fienderna är många. Vem är den farligaste och kan hon skaffa sig allierade i denna lek där livet är insatsen?

Claire Foy axlar rollen som Lisbeth Salander. Tyvärr tycker jag inte att hon håller samma klass som Rooney Mara. Jag stör mig på Foys uttal och jag störde mig på Maras också. Varför ska hon ha en "svensk accent" när alla andra pratar engelska? Däremot är Foy bra på att gestalta Salanders enstöriga sätt att vara. Hon är fåordig och känslomässigt störd. Dock föredrar jag Noomi Rapaces tolkning av Lisbeth Salander.

Regin är väl helt ok i filmen. Den är i alla fall snyggt filmad och bildberättandet går inte av för hackor. Det är en annorlunda miljö av Sverige som visas upp. Hela handlingen utspelar sig i den under världen. Hus är trasiga och allt är skitigt. Det är snyggt. Manuset däremot borde ha fått mer uppmärksamhet. Det är lite platt och ibland känns det som att det här är bara en vanlig thriller jag sitter och tittar på. Det finns inget unikt med den, vilket är synd. Det är som vilken Bond-film som helst.

Det är svårt att inte jämföra The girl in the spinder's web med dess föregångare The girl with the dragon tattoo. Jag är en person som hakar upp mig på detaljer. I den första filmen ser hennes draktatuering ut på ett sätt och i den andra filmen på ett annat sätt. Jag har även svårt med att de har bytt ut Rooney Mara i rollen som Lisbeth Salander. Själv föredrar jag Mara även om Foy gör ett bra jobb. Jag har lite svårt för när man byter ut skådespelare. De har i och för sig bytt ut alla skådespelarna, men det gör inte saken bättre. Sverrir Gudnason spelar Mikael Blomkvist, en karaktär som mest figurerar i bakgrunden och han är inte den självklara hjälten och han sitter mest lite barnvakt. Tyvärr utvecklas inte Blomkvist karaktären någonting och det drar ner betyget.

En annan detalj som jag stör mig på är varför kör Salander en lamborghini på snö? Det är en cool bil och jag förstår att den bidrar till hennes inställning jag tar vad jag vill ha, men de kör på snö! Utan dubbdäck dessutom. Bilens utseende påminner mer om Batmans nya vrålåk än en typisk bil som kan ta sig an underlaget. Det kan var lite töntigt att fastna för sådana detaljer, men det gör jag. Det blir så motsägelsefullt när Salander försöker smyga under radarn hela tiden genom att gömma sig på ställen ingen ens skulle komma på tanken att leta på och så åker hon en riktigt lyxbil som de flesta av oss lägger märke till. Speciellt om du kör den på vintern. Det är sånt här som påminner mig om att det är en film jag ser på. Jag vill inte bli påmind. Jag vill dras in i filmens värld.

Jag rekommenderar The girl in the spider's web till dig som vill se hur det går för Salander. Det är en hyfsad actionrulle med lite platt manus. Förvänta dig inget mästerverk så kommer du långt. Trevlig kväll!