tisdag 30 oktober 2018

Ett eldigt äventyr med Wonder woman


Recension av Wonder woman – Drakens svärd


Det är ett måste för mig att läsa alla superhjälteböcker som vi köper in till jobbet. När Wonder woman – Drakens svärd kom in var boken ett självklart val. Den är skriven av Laurie Sutton och illustrerad av Dan Schoening. Laurie Sutton har även skrivit boken Wonder woman möter Circe som du kan läsa om här.


Häxan Morgaine Le Fey håller en grupp turister vid Stonehenge som gisslan. För att rädda gisslan måste Wonder woman gå med på häxans villkor. Wonder woman ska gå in i Merlins grotta och ta ett svärd. Ett uppdrag som är förenat med livsfara eftersom en drake vaktar svärdet. Ska Wonder woman klara av att rädda alla?

Wonder woman – Drakens svärd är lika spännande och snyggt illustrerad som de andra böckerna om Wonder woman. Det jag gillar mest med boken är att det längst bak finns en ordlista med de svåra orden som förekommer i texten. Dessutom finns det fakta om häxan, frågor att prata om och skrivövningar. Det är ett extra plus och det höjer även kvalitén på boken. Texten känns genomarbetad och lättläst, som den ska vara, utan att använda sig av ett språk som är alldeles för avskalat. Trots det lätta språket finns det en tyngd i berättelsen och det är det som gör boken så pass spännande.

Jag är väldigt glad över att Hegas fortsätter att ge ut lättlästa böcker på temat superhjältar. Det är böcker som går att sätta i händerna på barn som bara hatar att läsa. Det här är en väg in i litteraturen för dem. Jag är väldigt tacksam för att Hegas fortsätter på sin bana. Det underlättar mitt jobb.

Jag rekommenderar Wonder woman – Drakens svärd till alla som älskar superhjältar. Det är en bok som passar den som tycker att det är tråkigt att läsa eller som tycker att det är lite jobbigt med bokstäver. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...