tisdag 23 oktober 2018

Språket är det främsta vapnet?


Recension av Arrival


Vissa filmer skjuter jag upp med att se och Arrival från 2016 är en sådan. Nu har jag iallafall tagit mig i kragen och sett den. Filmen är regisserad av Denis Villeneuve och han har även regisserat filmer som Blade runner 2049, Enemy och Prisoners. Manuset till Arrival står Eric Heisserer för. Filmen är baserad på Ted Chiangs bok Story of your life.


Louise, Amy Adams, är en framgångsrik lingvist. Hon lever ett ensamt liv och begraver sig i arbete. Sorgen är en stor del av hennes liv. Hon har svårt att släppa in någon på livet efter att hennes dotter gått bort. Louises liv förändras drastiskt när generalen Colonel Weber, Forest Whitaker, kommer till hennes kontor och ber henne att översätta ett främmande språk. Språket är inte bara främmande det är inte ens från vår planet. Nyheterna domineras av de tolv okända ufon som landat på jorden. De verkar fredliga, men ingen vet med all säkerhet. Louise kräver att få direktkommunicera med utomjordingarna för att bättre förstå deras språk. Hon dras in i en jakt på sanningen och klockan tickar snabbt. Många av världens ledare är rädda och skjutglada.

Arrival är en film vars budskap är samarbete. Jag är ingen fantast av filmer som innehåller utomjordingar som invaderar jorden. Det är helt enkelt inte min genre, men jag gillar Arrival. Det kan beror på att den är inte den typiska utomjordings-filmen. Berättandet går långsamt. Dessutom hoppar handlingen i tiden fram och tillbaka, kors och tvärs tills jag inte vet när i tiden huvudkaraktären är. Det är rätt fantastiskt berättat och filmat måste jag säga. Filmen visar på att tiden inte alltid kan uppfattas som linjär.

Filmen är inte förutsägbar, vilket är ovanligt. Jag tror att Arrival är en film som jag bara kommer att se en gång på grund av filmens uppbyggnad. När man ser om den försvinner liksom effekten av att lista ut hur allt hänger ihop. Det är lite som filmen Sjätte sinnet. Den var bra första gången jag såg den, men när jag såg om den hade hela poängen försvunnit i och med att jag visste slutet. Samma är det med Arrival. Det är en välgjord film som enligt mig ger bäst effekt om den endast ses en gång.

Jag rekommenderar Arrival till dig som inte har sett den. Det är en sci-fi film med ett långsamt berättande och många referenser till fysiken och dess teorier. Filmen är smart berättad och den fångar sig tittare. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...