fredag 2 november 2018

Magi kan hjälpa en hitta rätt?


Recension av Pojkarna


Så var det fredag igen och det måste firas med ett "Movieface". Jag har sett filmen Pojkarna som bygger på Jessica Schiefauers bok Pojkarna som hon fick Augustpriset för. Det är en film som får en att fundera.


Bästisarna Momo, Kim och Bella hittar ett konstigt frö som de planterar. Fröet växer till en blomma över natten. De tror att blomman är magisk. Till vardags är tjejerna mobbade. De blir utsatta för vidriga saker. Med hjälp av blommans nektar kan de förvandla sig till killar. Till en början är det mest för att se hur det är att vara accepterad för att övergå till något helt annat. Kim känner att inuti henne bor det en annan person. När hon dricker av nektarn blir hon sig själv.

Pojkarna är en film som handlar om hur du ska hitta dig själv. Vem är jag? Här tas frågor som mobbning, passivitet och kön upp. I filmen får man se hur lärarna står bredvid och inte gör någonting för att stoppa mobbningen. Även kön lyfts upp. Är kön något vi skapar eller föds man in i det?

Filmen är välgjord och manuset är fantastiskt. Det är en genomarbetad film med ett fint hantverk. Skådespelet är magiskt och det är imponerade att se hur tjejerna spelar två roller med samma personligheter fast samtidigt inte. Filmen nominerades i tre Guldbagge kategorier. Bästa regi, bästa kvinnliga huvudroll och bästa originalmusik. Trevlig helg!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...