torsdag 1 november 2018

Alla behöver lite spänning i sitt liv

Recension av Tango i tabernaklet

Åh vad jag har längtat efter Karin Brunk-Holmqvists bok. Jag blev så besviken när Kabusa böcker gick i konkurs och det var inte säkert om boken skulle bli verklighet eller inte. Den som väntar på nåt gott väntar inte för länge brukar det heta. Tango i tabernaklet kom ut i år och det är Karin Brunk-Holmqvists fjortonde bok.

Kerttu har lämnat det vilda cirkuslivet bakom sig och sökt sig till lugnet i Brösarp. Snart saknar hon lite av spänningen i livet och bygger om uthuset. Hon ska minsann få lite krydda i livet och erbjuder tangokurser till lokalbefolkningen. En idé om att hon ska bli kyrkovaktmästare väcks, men det är inte alla som är gillar den färgstarka Kerttu som gillar att röra om lite i grytan.

Som vanligt är det ett gäng pensionärer i fokus i Brunk-Holmqvists bok och det är en trygghet. Jag vet från början vilken stämning det kommer att vara i boken, en ganska mysig sådan och det är också en trygghet i sig. Jag vet lite vad jag får när jag läser en av hennes böcker, men den här suger tyvärr inte tag i mig eller får mig att skratta. De andra böckerna har någon gång fått mig att skratta. Mitt problem är nog att jag har haft för stora förväntningar på Tango i tabernaklet och längtat alldeles för mycket efter boken.

Tango i tabernaklet tilltalar inte mig överhuvudtaget. Boken är utläst och jag kommer inte ens ihåg vad den handlar om mer än i stora drag. Berättelsen fastnade inte alls. Den kändes lite tråkig och var inte alls lika charmig som hennes andra böcker. Jag vet inte om det beror på manusets lite krångliga väg till färdig bok, men det har jag inga belägg för.

Språket är som vanligt lättillgängligt dock har ett och annat stavfel smugit sig in och det kan bero på att de ville ha ut manuset så fort som möjligt. Vanligtvis brukar inte sådana saker förekomma i Brunk-Holmqvists böcker.

Jag rekommenderar Tango i tabernaklet till dig som vill läsa en lättsam historia med rötterna i vackra Österlen. Trevlig kväll!