måndag 17 december 2018

Att leda ett folk kräver sin kvinna


Recension av Lockad av ondska


Det här med ljudböcker är en bra uppfinning. I alla fall för mig som gillar att göra andra saker under tiden som att virka, sticka eller ta promenader. Jag har lyssnat på den andra delen i Skuggornas stad-serien Lockad av ondska. Boken gjorde entré på marknaden 2018 och den är skriven av Yamilé Andreasson.


Ariana är tillbaka. Hon har blivit utsedd till ledare över folket i Skuggornas stad. Det är ingen lätt uppgift. Hotet ligger i bakvattnet och smyger sig sakta närmare henne. Trots inre slitningar och det yttre hotet försöker Ariana och vampyren Carmine att leda folket och förbereda dem inför det stundande kriget.

Lockad av ondska är den andra delen i Skuggornas stad-serien. Vill du läsa mina tankar om den första delen Mörkrets makt kan du göra det här. Lockad av ondska är inte lika spännande som den första boken. Det är lite för mycket dialog för mig och lite för lite handling. Det tar en lång stund innan det händer något. Det är mest planering inför det stundande och lite intriger. Slutet är upplagt för en fortsättning precis som boken innan. Det betyder att du måste läsa dem i ordning annars kommer du inte att förstå dess handling eller lära känna karaktärerna.

Det här är ingen monsterbok i den bemärkelsen. Vampyrerna är ganska sofistikerade och det är en romantisering utav varelsen. Själv föredrar jag när vampyren får vara det monster som de egentligen är. Jag vet att trenderna ser ut som de gör i monstergenren och det är inget fel med utveckling av den.

Språket är enkelt och utan krusiduller och det gillar jag. Det är en konst att skriva enkelt och samtidigt hålla intresset vid liv. Hannah Schmitz har fått förtroendet att även läsa del två. Hon gör en helt ok insats i uppläsningen.

Jag rekommenderar Lockad av ondska till dig som gillar vampyrhistorier med mycket dialog och en långsam handling. Det är en sofistikerad vampyrberättelse. Trevlig kväll!

Betyg: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...