fredag 14 december 2018

Krisen är nära – kan julen räddas?

Recension av The christmas chronicles


Ni som följt mig ett tag vet jag har en liten förkärlek till julfilmer. Varför kanske du frågar dig? Julen är den mysigaste högtiden på året enligt mig. På söndag är det tredje advent och det betyder att julen närmar sig med stormsteg. Varför inte titta på en film som kan få dig i den rätta julkänslan? Jag har sett The christmas chronicles som är regisserad av Clay Kaytis. Han har tidigare regisserat The angry brids movie. Kvällens filmtips kom i år.


Allt går som på räls för jultomten tills barnen, Kate och Teddy, kommer i hans väg. Det bråkande syskonparet bestämmer sig för att fånga jultomten på film. De smyger sig ombord på tomtens släde och väl i den börjar problem för tomten. En högtflygande vansinnesfärd slutar i en kraschlandning, men det är bara början på det katastrofala äventyret. Hur ska tomten hinna dela ut alla paketen?

Kurt Russell i rollen som tomten är ganska smart. Den här tomten är inte din typiska bild av hur en tomte ska vara. Han är ingen klichébild om jag säger så. Med en vass tunga och ganska många punchlines guidar Kurt Russell oss genom detta juliga äventyr. Han är rolig och passar verkligen i rollen. Den bästa scenen är när tomten snor en röd Dodge och ger sig ut på en bredställskörning genom staden med polisen i hasorna. 

Det är ett helt ok hantverk i filmen och skådespelarinsatserna är lite svajiga. Det är barnen som är den svaga länken. Jag kan ta det eftersom det är en julfilm. Jag har sett värre och sämre. Det är en helt ok julfilm att fördriva tiden med.

Det märks i filmen att producenterna har erfarenhet från stora projekt. De har bland annat producerat flera av Harry Potter-filmer samt Ensam hemma-filmerna. Det finns spår av dessa filmprojekt i kvällens film. Det är spännande och roligt. Det är en annorlunda historia om vad som kan hända om tomten får problem med paketutdelningen. Dessutom har den här tomten lätt för att tänja lite på reglerna ytterst lite och han framstår som mänsklig. Han köper att han inte kan läxa upp andra om att det är fel att stjäla när han själv varje år bryter sig in i folks hus. Den här tomten förstår sig på gråzoner och är rätt medgörlig.

Jag rekommenderar The christmas chronicles till dig som vill med på ett lite roligare äventyr med de sötaste nissarna jag någonsin sett. Trevlig helg!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...