tisdag 4 december 2018

När allt hopp känns utom räckhåll – ge inte upp!


Recension av Draugen


Äntligen har jag läst sista delen i Pax-serien. Som jag har väntat. Åsa Larsson och Ingela Korsell avslutar Pax-serien med boken Draugen. Tio böcker har det blivit och vill du läsa mina tankar om några av titlarna klicka på respektive titel. Nidstången (1), Grimmen (2), Mylingen (3), Bjäran(4), Gasten (5), Näcken (6), Pestan (7), Vitormen (8) och Maran (9).


Alrik och Viggo är bedrövade. Inte nog med att de måste flytta från sina fosterföräldrar dessutom ska de flytta till olika ställen. Viggo ser sin chans att hämnas på träslöjds Thomas som förstört hans liv. Alrik orkar inte göra någonting. Samtidigt är Svarthäxan starkare än någonsin och hotar hela Mariefred. Ska ondskan segra?

Draugen är spännande så att det förslår. Alla frågor som jag hade från förra boken blir besvarande. Boken har en oväntad, men ganska trovärdig vändning. Det är fint att bashandlingen är autentisk. Det är äventyren runt omkring som drar iväg sin läsare till en fantasivärld. Det är välskrivet och språket är lätt att ta till sig. Radarparet Åsa Larsson och Ingela Korsell vet hur de ska använda sig av språket och berättelsen för att suga ta i sin läsare. Det märks att de har gjort ett gediget researcharbete inför boken. Henrik Jonssons illustrationer är lika snygga som i de andra böckerna. Några av illustrationerna är riktigt mörka och de andra är mer ljusa och förmedlar hopp.

Hela serien känns genomarbetad och genomtänkt. Allt ifrån layouten på böckerna till färgvalen till ordningen på böckerna. Pax-serien är ett bra substitut till Harry Potter-serien. Det som är kul med Pax-serien är att den har en lokalförankring än Harry Potter-böckerna som är i en klass för sig.

Jag rekommenderar Draugen till dig som har läst alla de andra delarna. Du som inte har läst serien har missat ett spännande äventyr med monster och väsen. Väsen som är en del av den nordiska väsen-historien. Trevlig kväll!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårslöftet är infriat!

Förra nyår gav jag mig själ ett löfte om att jag skulle försöka sticka en kofta. Efter ett antal försök som resultera i att jag repade upp ...